Magyarországon jelenleg a 95-ös benzin átlagára 397 forint, míg a dízelé 387 Ft literenként, így mindkettő sokkal magasabb, mint egy éve. Az olaj ára biztosan nem oka ennek.
Az idei utolsó negyedévet az utóbbi több mint egy év legalacsonyabb szintjén kezdte a nyersolaj ára, állítólag azért, mert a befektetők félnek, hogy újabb recesszió söpörhet végig a világon. A tőkebefektetőket azok a kilátások is aggasztják, hogy csökken a kereslet, és még alacsonyabbra kerülhet az energiahordozó ára.
Egyes szakértők azzal számoltak, hogy Kína és más feltörekvő ázsiai országok járulnak hozzá a leginkább a globális energiakereslet bővüléséhez a következő években. A legutóbbi kínai adat viszont azt jelzi, hogy mérséklődik az igény az energiahordozók iránt.
Hétfőn 19 órakor a WTI amerikai könnyűolajfajta hordónkénti ára 92 cent csökkenéssel 78,28 dolláron állt. Napközben 76,85 dolláron, 2010 szeptembere óta legalacsonyabb szintjén is állt. A WTI eddigi idei csúcsa májusban volt, mintegy 114 dollárral.
Tavaly szeptemberben a 95-ös benzin átlagára itthon hatvan forinttal volt alacsonyabb, 337 Ft/liter volt, a dízel 323 forinton állt. Miközben a dollár a mostani 220 forintos árhoz képest akkor 200 forint volt.
Jó tudni, hogy Magyarországon a benzin kiskereskedelmi árának 51 százalékát teszik ki az adók (jövedéki adó, áfa és a készletezési díj), a gázolajnál ez az érték 46 százalék. Ám lesz még rosszabb is, 2012 januárjától a benzin és gázolaj ára egy lépésben literenként hat forintot fog emelkedni a forgalmi adó 25-ről 27 százalékra való növelésével.
Azonban, mivel a gázolajnál novembertől a jövedéki adó mértéke is emelkedik, ott így már összességében 22 forintos lehet a drágulás literenként.
Forrás: MTI