Az utóbbi időszakban nemcsak műszaki szempontból nagyon hasonlóak a Volkswagen- és a Škoda-modellek, de gyártástechnológia és minőség tekintetében is. Nemrég az AutoBild összehasonlításában a Škoda Yeti legyőzte a Volkswagen Tiguant, illetve az Auto Motor und Sport anyagában a Fabia nyert a Polóval szemben.
Egy Skoda nem lehet szebb
Mindez vélhetően a Volkswagen-konszern vezetőihez is eljutott azon adatok mellett, hogy a Škoda értékesítése folyamatosan nő. A vezetők úgy érzik, a Škoda már veszélyezteti a Volkswagent. „Az nem lehet, hogy egy Fabiának jobb műszerfala legyen, mint egy Polónak” – mondta a konszern vezetője, Martin Winterkorn a Párizsi Autószalonon. Winterkorn rámutatott, ez annak ellenére lehetséges, hogy a Škoda a konszern belépőmárkája, amelynek autói gyakran több ezer euróval olcsóbbak is, mint a hozzájuk hasonló Volkswagen-modellek.
A Škoda németországi kereskedői szerint viszont nem igaz, hogy a cseh márka ügyfeleket venne el a Volkswagentől, ők a Peugeot, Renault, Dacia márkáktól csalnak el vevőket. Sőt, mint Thomas Peckruhn, a német Škoda márkakereskedői szövetség vezetője mondta, a Volkswagen csábít el több ügyfelet tőlük.
Egyelőre azonban a konszern vezetése egyértelmű utasításokat adott Winfried Vahlandnak, a Škoda vezetőjének, hogy butítsák le modelljeiket. Első lépésként a felszereltségen dolgoznak – írja az Automobilwoche című szaklap. Így például a Fabia alapmodellje (Németországban) a jövőben nem kap félautomata légkondicionálót és hűtött kesztyűtartót az alapfelszereltség részeként. A Climatic klímaberendezés csak pluszpénzért kerül az autókba.
A Škoda Superb esetében a hátsó ajtóba rejtett esernyő nem lehet része semelyik csomagnak, azt a jövőben csak pluszpénzért lehet rendelni. A Fabia RS-nél pedig xenon fényszóró még felárért sem lesz, miközben az elődjében az alapfelszereltség részeként szerepelt.
Magyarországon más a helyzet
Mint a Škoda és a Volkswagen hazai importőrjétől, a Porsche Hungariától megtudtuk, a fentiek csak a német piacra vonatkoznak, Magyarországra nem. Nálunk a Classic alapkivitelű Fabia felszereltsége nem is tartalmazza a légkondicionálót.
Lehet, hogy még épp időben léptek a vezetők, hiszen a Škoda jövőbeni tervei között szerepel egy, az Octavia és a Fabia közé érkező modell, amely egyértelműen a Golfnak állít majd konkurenciát. Azonos felszereltséggel, de jobb árral még több fejtörést okozhatna a cégnek. Ugyanakkor csak reménykedhetnek, nehogy visszájára süljön el, és esetleg külsős márkától érkező vevőket veszítsen a Škoda a lebutítás miatt. Jelenleg ugyanis a kassza akkor is a VW-konszernnél csilingel, ha egy vevő a Volkswagen helyett tényleg a Škodát választja.