A jövőben elég lesz egy telefonhívást intézni, és a német szakemberek által kifejlesztett vadonatúj, sofőr nélküli csodaautó máris beméri a pontos tartózkodási helyünket és visszajelzést küld az érkezési idejéről.
A MadeInGermany, vagyis MIG névre keresztelt kísérleti autót Raul Rojas számítógépes szakember és a berlini Freie Universität munkatársai fejlesztették ki. Reményeik szerint az újítás forradalmasítani fogja az autóvezetés jövőjét.
A külsőre egy hagyományos Volkswagen Passatnak látszó, önműködő kocsit iPad vagy okostelefon segítségével lehet hívni, amelyek a beépített helymeghatározó rendszer (GPS) segítségével adnak pontos információkat az autónak a telefonálók tartózkodási helyéről. Az automata négykerekű ez után kidolgozza a legjobb útitervet és pontos tájékoztatást küld az érkezési idejéről.
A tervezők szerint az új találmány a környezetbarát közlekedéshez is hozzájárul, hiszen az ugyanabba az irányba készülő utasokat egyszerre tudja szállítani. Amennyiben jól működik a rendszer, akkor a sofőr nélküli taxik akár egyötödére csökkenthetik az autóforgalmat a német fővárosban. A kutatások szerint ugyanis az autók életük 90-95 százalékát parkolással töltik. A kutatók szerint a városok belső területeit vissza kell adni a gyalogosoknak, ahelyett, hogy parkolók foglalják a helyet, az autók pedig csak szükség esetén kell hogy előjöjjenek a parkolóházakból.
„Egy hagyományos iPad segítségével a sofőr az autó összes fedélzeti elektronikájához hozzáférhet. Ez teljesen új lehetőségeket nyit meg a járművek irányítása terén, jóval meghaladva a korábbi távirányítású elképzeléseket” – árulta el egy illetékes szóvivő.
A technológia azt is lehetővé teszi, hogy az utasok menet közben kikapcsolják a MIG automata rendszerét és a saját iPadjukon keresztül irányítsák a járművet. A rendszer érzékelő berendezések segítségével készít háromdimenziós képet az utcákról a fedélzeti számítógép számára, amely így pontosan látja az autó környezetében lévő kerékpárosokat, gyalogosokat, útjelzéseket és egyéb jeleket. Az autó továbbá érzékeli a jelzőlámpákat, a KRESZ szabályainak megfelelően ad elsőbbséget, és azonnal megáll, ha váratlan eseményt tapasztal.
Így működik a rendszer:
Raul Rojas és a Berlini Szabadegyetem hosszabb ideje foglalkozik a jövő autóival, nagyjából egy éve számoltunk be a mobiltelefonnal vezethető autójukról, majd idén tavasszal mutatták be a szemmel irányítható járművüket. Itt a kocsi arra megy, amerre a szemmozgást figyelő szenzorokkal felszerelt sisakban ülő vezető néz.
Forrás: MTI