Mégsem okoz majd problémát az a sok hibás teljesítmény- (kilowatt-) adat, amely helytelenül szerepel a hazai gépjárművek forgalmi engedélyében – mutat rá közleményében a Biztosítás.hu internetes alkusz. A Nemzeti Közlekedési Hatóság (NKH) és a hazai biztosítási piac szereplői ugyanis egyaránt igyekeznek megoldani a helyzetet.
Sajnos mintegy 200 ezer jármű forgalmi engedélyében szerepel helytelenül a jármű teljesítményét mutató – és idéntől a kötelező biztosítások alapdíjának megállapítására szolgáló – kW-adat. Mindez jelentős problémát okozhat a járművek kötelező biztosítási díjának megállapításánál. Az autósoknak nem jó, ha adathiba miatt például 1000 lóerős Dacia után kell díjat fizetniük – hiszen a nagyobb teljesítményű autó után idéntől elméletben magasabb kötelező díjat számítanak majd fel a biztosítótársaságok -, és természetesen a biztosítók sem szeretnék, ha a legalacsonyabb kategóriába tartozó díjat kellene adniuk a papíron 0,1 vagy éppen 5 lóerős Mercedesekre vagy egyéb járművekre.
A múlt héten még megoldhatatlannak látszó KW-probléma most megoldódni látszik. „Azok az autósok, akiknek a forgalmi engedélyében rosszul szerepel járművük teljesítmény- (kilowatt-) adata, többféle megoldásra is számíthatnak. Az új szerződésüket on-line módon megkötő autósok számára az internetes díjszámítási rendszerek felkínálják majd a járművük valós teljesítményéhez tartozó adatokat, így elkerülhető, hogy a forgalmiban lévő helytelen adatokból kelljen díjat kalkulálni” – emeli ki Rácz István, a Biztosítás.hu ügyvezetője.
Azoknak, akik nem veszik igénybe az interneten keresztül történő szerződéskötés lehetőségét, a Nemzeti Közlekedési Hatóság siethet majd a segítségére, amely a múlt héten jórészt feltöltötte a helyes – így a kötelező biztosítási szerződéseken utólag majd korrigálásra kerülő – kW-adatokat a biztosítók által is használt belügyminisztériumi adatbázisba.
Hogyan lehet rossz kW-adat a forgalmi engedélyben?
A korábbi években a teljesítmény- (kW-) adatot nem használtuk semmire, így ha az adat rossz volt, nem szúrt szemet senkinek. Sokszor előfordult, hogy a kW-mezőbe az okmányirodában dolgozó ügyintézők tévedésből a jármű súlyát, vagyis a kg-értéket írták be, így lehetséges például, hogy az egyébként 999 kilogrammos Daciából 999 kW-os versenyautó lett. Az is gyakorlat volt, hogy amikor a vizsgalapon nem szerepelt a kW, az ügyintézők hasukra csapva beírtak valamit (0-t, 1-et, 5-öt), mivel nem tudták a tényleges adatot. Most, hogy a kötelező esetében átállunk a kW alapú díjmegállapításra – egyre több ugyanis a hibrid és az elektromos meghajtású autó, melyek esetében nehezen értelmezhető a korábban használt cm3-adat -, kezelni kell ezt a problémát.