Csütörtöktől ismét autóban ülnek a legjobb ralisok, következik a világbajnokság spanyol versenye. A mezőny egy hosszú, háromhetes pihenőt követően érkezik meg a szezon utolsó előtti ralijára, a Katalán-ralira, amely idén igazán érdekes lebonyolítású, mivel nemcsak aszfalton, de murván is mennek a résztvevők.  

Ez már tét nélküli mérkőzés lesz azután, hogy Sebastien Loeb hazai versenyen, Franciaországban megszerezte hetedik világbajnoki címét és a Citroën is bebiztosította elsőségét.  

Bár vegyes utakon zajlik a rali, a fő favorit ezúttal sem más, mint az eddig itt az elmúlt öv évben zsinórban nyerő Loeb lesz. Mivel azonban a világbajnoki cím már a francia zsebében van, lehet, tesz egy szívességet spanyol csapattársának, Dani Sordónak, s engedi nyerni hazai raliján, hogy megszerezze pályafutása első győzelmét.

Magyarok a világsztárok elit mezőnyében 1
Magyarok a világsztárok elit mezőnyében 41 Szegényre eléggé ráférne egy kis siker azután, hogy idén többször is át kellett engednie gyári autóját Sebastien Ogier-nek, aki élni tudott a lehetőségeivel. Sordo navigátort is cserélt a siker érdekében, s tulajdonképpen ez az idei utolsó nagy esélye arra, hogy megmutassa, mit tud. Spanyolországban fog ugyanis idén utoljára a gyári kocsiban ülni, mivel a szezonzáró ralit már Kimi Raikkönen csapattársaként a Junior csapat színeiben teljesíti.

Loeb gesztusa nem csak Sordo felé irányulna, hanem a spanyol rajongók felé is, hiszen sokat kellett várniuk Carlos Sainz 1995-ös hazai győzelme óta.

„Ha jó idő lesz az első nap, akkor azt gondolom, Dani ideális helyzetben lesz az ötödik rajtpozícióban” – értékelt Loeb. Mi nagyjából 20-30 másodpercet veszíthetünk elsőként indulva, innen pedig csak őrült tempóval lehetne megfogni őt. Taktikusan fogok versenyezni, de ez nem azért van, mert már a zsebemben van a vb-cím. Nem szeretek veszíteni, de nem fogok szükségtelen kockázatot vállalni.”

A versenyen számolni kell az egyetlen olyan pilótával is, akinek Loeb mellett a jelenlegi mezőnyből egyedül sikerült aszfaltos futamon győznie. Ez nem más, mint a szintén Citroënnel – de saját csapatában – hajtó Petter Solberg. Szerinte a tény, mely szerint vegyes útfelszínen hajtanak a hétvégén, az ő kezére játszik. „Veszélyes lehetek Spanyolországban. Ha minden jól alakul, nagyon jó helyen zárhatjuk a murvás napot. Szeretnénk megnyerni ezt a versenyt. Ha az első nap száraz lesz, akkor sikerülhet.”

Ez történt tavaly:

A fordos pilóták teszteléssel készültek a hétvégi versenyre. A tét már nem igazán nagy számukra, hiszen világbajnokok már nem lehetnek, így Mikko Hirvonen és Jari-Matti Latvala a Focust jövőre váltó Fiesta RS WRC-vel hajtott a murvás spanyol és francia utakon. Persze a tökéletes felkészülés részeként tegnap a Focus WRC-vel aszfalton is teszteltek Spanyolországban.

„Az esemény formátuma igazán érdekes. A murva beállítással az autó magasabban van és így sokkal többet mozog aszfalton. Az irányítás kevésbé precíz és nagyon fontos lesz gyorsan megtalálni a határokat, amikor az út murváról aszfaltra vált” – mondta Hirvonen, aki harmadikként végzett az előző spanyol versenyen.

Magyarok a világsztárok elit mezőnyében 42 Ezúttal is – idén már negyedszer – ott lesz a mezőnyben a Turán Frigyes-Zsiros Gábor duó, akik minden korábbinál nagyobb esélyt kapnak, hogy megmutassák a világsztároknak a magyar virtust. A korábban Peugeot-val versenyző duó ugyanis ezúttal egy gyári Ford Focus WRC-vel indul.

Az M-Sporttól bérelt autóval komoly szolgáltatás jár, Friciék korábbi fejlesztésű Focusát ugyanaz a csapat szervizeli, mint a két első számú gyári kocsit, és a bázis is közös.

„A Forddal csak a shakedownon tudunk majd tesztelni. Minden talajon ki tudjuk majd próbálni, mert két km aszfaltot egy km murvás felület vált. A pálya a többi versenyzőnek már rutinból megy majd, nekünk azonban a murva szerintem nehéz lesz. Meglátjuk” – mondta a versenyző.

„Szeretném a nyolcadik körüli helyezést most is megszerezni. A legfontosabb, hogy a csapattal jól összeismerkedjünk, megfeleljünk az elvárásaiknak, végigmenjünk a versenyben és megmutassuk, mit tudunk. Csak pozitív csalódást szeretnénk okozni.”

Magyarok a világsztárok elit mezőnyében 43 A rali

A 2010-es Katalán-rali három napon át tart, s a 16 gyorsasági szakasz 344,88 km-t tesz majd ki. A rali teljes hossza 1301,70 km lesz.

Ezúttal ez egy vegyes útfelszínű rali lesz. Utoljára ilyen verseny 1996-ban fordult elő, amikor is a San Remo-ralit aszfaltos és murvás utakon rendezték meg. A rali első napja vegyesen murvás-aszfaltos utakon zajlik, míg a hétvége hátralévő részében gyors aszfaltos utakon próbálnak teljesíteni a pilóták.

A világbajnokság állása a Francia-rali után:
Pilóták

1. S. Loeb           226 pont
2. S. Ogier           166 pont
3. J-M. Latvala     144 pont
4. P. Solberg        133 pont
5. D. Sordo          125 pont
6. M. Hirvonen      104 pont
7. M. Wilson          60 pont
8. F. Villagra         36 pont
9. H. Solberg         33 pont
10. K. Räikkönen     21 pont

Konstruktőrök

1. Citroën                   388 pont
2. Ford                     277 pont
3. Citroën Junior Team 193 pont
4. Stobart                 140 pont
5. Munchis                 54 pont

(Forrás: Amber PR)