2011-től kezdődően a Mazda teljesen új motorokat, váltókat, karosszériákat és padlólemezeket mutat be, amellyel az új modellek fogyasztása jelentősen csökken, ill. alacsonyabb károsanyag-kibocsátási szintet érnek el. Az új hajtásláncfejlesztéseket összefoglalóan SKYACTIV-nak nevezi a Mazda.
A folyamat fontos része a megszokott hajtásláncok optimalizációja mellett az autók súlyának csökkentése. A későbbi fázisokban a fékenergia-visszanyerő, ill. a hibrid rendszerek bevezetése is várható. A Mazda ezek nyomán azt várja, hogy autóinak átlagos fogyasztása a 2008-as szinthez képest 30%-kal csökkenjen 2015-ig.
Az új fejlesztésű felfüggesztések 14%-kal könnyebbek, az új váz pedig 8%-kal könnyebb és 30%-kal merevebb, mint most, a könnyítést leginkább nagy szilárdságú acélok és optimalizált kötőanyagok használatával érték el.
A SKYACTIV-G nevű benzinmotor villanymotor nélkül hozza az eddig csak a hibrideknél tapasztalt fogyasztási szintet. A közvetlen befecskendezéses benzinmotor 14:1-es sűrítési aránnyal dolgozik, amely a legnagyobb, melyet idáig elértek egy sorozatgyártású benzinmotornál. Ez lehetővé teszi, hogy 15%-kal alacsonyabb fogyasztás mellett 15%-kal nagyobb legyen a nyomaték.
Szintén 14:1-es sűrítési aránnyal bír az új SKYACTIV-D dízelmotor, ami szintén rekord, csak épp fordítva: ez a legalacsonyabb, melyet egy sorozatgyártású dízelmotor esetében elértek. Ez különösen tiszta égést jelent, valamint 20%-os fogyasztáscsökkenést eredményez. A kétfázisú turbóval szerelt motor teljesíteni fogja az Euro6 előírásokat a nitrogén-oxid-mennyiség drága, utólagos csökkentése nélkül.
A Mazda egy új automatikus váltót is fejleszt SKYACTIV-Drive néven, amely ötvözi a konvencionális automata, CVT és dupla kuplungos váltók előnyeit, ugyanakkor 7%-os fogyasztáscsökkenést biztosít az aktuális automatikus váltókhoz képest. Az új SKYACTIV-MT kézi váltó különösen könnyű és kompakt kialakítású, súrlódási veszteségeit csökkentették, amely szintén hozzájárul a fogyasztásmérsékléshez.