Ma hozta nyilvánosságra az Év Autója bizottság azt a hét autót, amely a végső szavazáson indulhat a 2011-es Év Autója díjért. Eredetileg negyvenegy típus indult a címért. Közülük maradt az Alfa Romeo Giulietta, a Citroën C3/DS3, a Dacia Duster, a Ford C-Max/Grand C-Max, a Nissan Leaf, az Opel Meriva és a Volvo S60/V60.
Az Év Autója díjat 1963-ban indította útjára a holland Auto Visie lap szerkesztője, Fred van Vlugt, felkérve számos más lap újságíróját, hogy értékeljék az autókat. Az első elismerést 1964-ben a Rover 2000-es kapta.
23 ország 58 európai újságírója dönt a cím odaítéléséről, titkos szavazáson 25 pontot kell szétosztaniuk a hét jelölt között. Az újságíróknak értékelniük kell az egyes járművek környezetvédelmi megoldásait, a biztonságot, a vezethetőséget, a kényelmet, az ár-érték arányt, valamint a választható motorok és karosszériatípusok választékát is. Hazánkat Surányi Péter (Az autó) és Gajdán Miklós (autóMAGAZIN) képviseli a döntéshozó testületben.
Mi az autóMagazin újságíróját kértük meg, hogy mondja el nekünk a véleményét:
Ha fényezni akarnám a zsűrit, azzal kezdeném, hogy sosem volt még ilyen nehéz dolgunk, hiszen rekordszámú típus közül kellett választani. Magam is kíváncsi lennék rá, hogy a 41 autó között végül hogyan oszlottak meg a szavazatok. Ezzel együtt a Nissan Leaf bejutásában majdnem biztos voltam.
Az összes többiben már korántsem annyira, így meglepetés számomra például a Citroën C3/DS3 és a Dacia Duster bejutása. Utóbbi esetében biztosan befolyásoló tényező volt a rendkívül kedvező ár, hiszen eddig szabadidő-autó jellegű jármű nem nagyon jutott az Év Autója díjnak még csak a közelébe sem.
Az én hetemben nem szerepelt a Ford két egyterűje sem, benne volt viszont a BMW 5-ös sorozata, amit nagyon jó autónak tartok, az elektromos hajtású autótrió, a Mitsubishi i-MiEV/Citroën C-Zero/Peugeot i-On és a Hyundai ix20, amit jó ár-érték aránya miatt tartottam érdemesnek arra, hogy bekerüljön a döntőbe.
Az Alfa Romeo Giulietta mellett szól, hogy csaknem az utolsó csavarig új típus, a Volvo S60/V60 esetében új biztonsági rendszerei mellett az, hogy egy kifinomult, jól vezethető és kényelmes autó, míg az Opel Merivában csak úgy hemzsegnek az ötletek, amelyek közül a hátrafelé nyíló ajtó csak egy a sok közül. Mint látszik, mindegyik döntőbe jutott típus mellett hozhatók fel érvek, s hogy melyik nyeri el végül az Év Autója 2011 címet, kiderül majd november 29-én.
Korábbi Év Autója győztesek:
2010 – VW Polo
2009 — OPEL INSIGNIA
2008 — FIAT 500
2007 — FORD S-MAX
2006 — RENAULT CLIO
2005 — TOYOTA PRIUS
2004 — FIAT PANDA
2003 — RENAULT MÉGANE
2002 — PEUGEOT 307
2001 — ALFA ROMEO 147
2000 — TOYOTA YARIS