Az orosz kormány jóváhagyta a Ladát is gyártó AvtoVAZ többségi részének eladását, noha korábban elzárkózott ettől, s mivel a konszern eladásai újra elérték a válság előtti szintet, a Renault-Nissan kész megvenni, bár elemzők szerint a kért árat nem fogja megadni érte – írta a Kommerszant című orosz lap.

A sárga Kalina jól fogy most
A sárga Kalina jól fogy most

A sárga Kalina jól fogy most


Vlagyimir Putyin orosz kormányfő kedden este tájékoztatta Carlos Ghosnt, a Renault elnökét arról, hogy az orosz kormány nem ellenzi, hogy a Renault-Nissan megnövelje jelenleg 25 százalékos részét a konszernben. Az ellenőrzéshez szükséges részvénycsomag átadásáról már 2008 óta szó van, amikor a Renault megvásárolta az AvtoVAZ 25 százalékát.

A válság idején a Renault Putyin követelése ellenére elzárkózott a további részvényvásárlástól és az orosz autógyár finanszírozásától. Most, amikor az AvtoVAZ eladásai újra elérték a válság előtti szintet – havi 50 ezer gépkocsit -, az AvtoVAZ-ról szóló tárgyalásokat felújították.

Egyelőre nem született megállapodás, a felek csak jelezték készségüket. Az orosz gyár ugyanis 2012 elejéig két részvénykibocsátást tervez – az egyik már megkezdődött -, hogy részvényekre váltsa a Rosztehnologii állami korporációval szembeni 50 és 75 milliárd rubeles adósságait.

Daciából lesz az első Lada

Daciából lesz az első Lada

Daciából lesz az első Lada


A Troika Dialog beruházási társaság, amely jelenleg a részvények 24,28 százalékát tartja, de része a kibocsátások után 21,1 százalékra csökken, kisebb egységekben szándékozik eladni részvényeit. Az egyes üzletkötéseknél külön-külön állapítják meg az adott csomag értékét.

Általában egyetértés van azonban abban, hogy az AvtoVAZ értéke nem lehet kevesebb 2,4 milliárd dollárnál, ennyire értékelte a PriceWaterhouseCooper a kibocsátás előtt, s az MMVB orosz tőzsdén a tőkésítettsége több mint 2,2 milliárd dollár. Ám a Torika Dialog eladásra kínált csomagja nem elég az ellenőrzés megszerzéséhez, ezért a Rosztehnologii korporációnak is el kell adni részvényeiből, s erre készen is áll.

Korábban arról volt szó, hogy a korporáció lesz a legnagyobb részvényes, mert az 50 milliárd dollárnyi adósság részvényekre való átváltásával legalább 40 százalékos résztulajdonos lesz.

Orosz szakértők szerint az a kérdés, hogy a Renault-Nissan hogyan fizet a részvényekért. Elemzők szerint az autógyár jelenleg erősen túlértékelt, s reálisan legfeljebb 1,4 milliárd dollárt ér. A kormány a válság idején nyújtott igen jelentős segítsége, az adósságok egy részének elengedése és a leépítés ellenére a mai AvtoVAZ nem sokban különbözik a válság előttitől – mondják. Ezért úgy vélik, a Renault aligha pénzben, hanem vélhetően a Renault és a Nissan részvényeivel és a konszern bizonyos technológiáival fizet majd.

Az AvtoVAZ idén január és október között 418 016 autót adott el, 40,4 százalékkal többet, mint az előző év azonos időszakában. Igaz, ebből mintegy 166 500 kocsi a roncsprémium-akció keretében kelt el. Ám amióta Putyin egy kanárisárga Lada Kalinán tette meg a Habarovszk-Csita utat, erre a típusra úgy megnőtt a kereslet, hogy várakozni kell rá.  

Az AvtoVAZ idén összesen 251 579 kocsit bocsát ki, a Renault-Nissan pedig azt tervezi, hogy az orosz gyárral együtt 2014-ben már mintegy másfél millió kocsit értékesít. Az első Lada azonban nem önálló modell lesz, hanem a Dacia Logan MCV új név alatt.

Forrás: MTI