Napjainkban nemcsak formákat, technikai megoldásokat védenek le az autógyártók, de egyes autók hangját is. Az élményhez ugyanúgy hozzátartozik a motor, kipufogó stb. által keltett hangzás. A jövőben szinte a nullából indulhatnak ki a hangmérnökök, hiszen az elektromos autók 25 kilométer/órás tempóig gyakorlatilag hangtalanok.
Ez komoly veszélyforrás is lehet a közlekedés többi résztvevője számára, de minden bizonnyal nem lesz így és az autók ilyenfajta egyénisége sem vész el. Az Audi hangtechnikusai is dolgoznak már azon, hogy a jövő elektromos autójának egyéni hangot kölcsönözzenek.
A gyalogosok villanyautókkal szembeni védelme is szerepel az Audi hangtechnikusainak feladatai között. „Ennek egyik módja, ha az elektromos hajtású járműveket saját zajforrással szereljük fel” – magyarázza Dr. Ralf Kunkel, az Audi AG akusztikai fejlesztésének vezetője. A négykarikás márka akusztikai fejlesztői jelenleg éppen az Audi e-tron hangdesignján dolgoznak. Persze nem csupán biztonságtechnikai szempontokról van szó, hanem az a kérdés is felvetődik: Hogyan szóljanak a jövő Audi modelljei?
„Kézenfekvő, hogy a belső égésű motorok már jól megszokott hangjából induljunk ki, de hangsúlyozni kívánjuk, hogy egy elektromos vagy éppen hibrid Audi esetében innovatív technikáról van szó” – mondja Christian Schüller, a márkafejlesztés részleg vezetője. A falevelek susogása, a madárcsiripelés vagy az olyan éles hangok, mint például a motoros szánoké szóba sem jöhet. „Az űrhajók filmekből ismerős hangja már közelebb áll az autókéhoz, egyben karakteresen el is térnek tőlük, kifejezetten érdekes alternatívát kínálva” – véli Kunkel.
A sugárhajtóműves repülőgépek vagy a science-fiction filmek űrhajói módjára azért aligha fognak egyhamar az Audi modelljei megszólalni. „Mindenesetre újszerű és szokatlan megoldást keresünk. Az Audi RSQ az Én, a Robot című filmben már jól mutatta, milyen is lehet majd a jövő Audijainak hangja.”