Hamarosan lezárul egy korszak a rali-világbajnokságon, vége a 2,0 literes motorral szerelt WRC-k korának. Összesen 14 modellből készült ilyen (az egyes frissítéseket nem számítva), ám idén nyugdíjba vonulnak. A most zajló Wales-rali lesz az utolsó hivatalos fellépése az ilyen versenyautóknak a rali-világbajnokságon. Jövőre új szabály szerinti autók készülnek, kisebb, 1,6-os motorral és egyszerűbb összkerékhajtással szerelt versenyautók indulnak majd. A Ford a Fiestából, a Citroën a DS3-ból épített új WRC-t, de csatlakozik hozzájuk a MINI Countryman WRC is.
A WRC korszak autói:
Citroën Xsara WRC, Citroën C4 WRC, Ford Escort WRC, Ford Focus WRC, Subaru Impreza WRC, Peugeot 206 WRC, Peugeot 307 WRC, Škoda Octavia WRC, Škoda Fabia WRC, Mitsubishi Lancer WRC, SEAT Cordoba WRC, Toyota Corolla WRC, Hyundai Accent WRC, Suzuki SX4 WRC,
* Mitsubishi Lancer Evo6 aktív hajtással.
A Ford csapat Cardiffban, a Wales-rali központi helyszínén búcsúztatta el a Focus WRC-t. Természetesen az aktuális versenyautó is ott volt, de mellé elhozták azt is, amely az első győzelmet szerezte 1999-ben, Kenyában. Az eseményen a jelenlegi versenyzők mellett megjelent többek között Marcus Grönholm, Markko Märtin, Nicky Grist (Colin McRae navigátora) stb.
A Focus WRC-kből összesen 97 darab készült, tesztre és versenyzésre. Ezek együttesen 173 rali-világbajnoki futamon indultak a gyár színeiben, 44 futamot megnyertek, 43 alkalommal második, 55 esetben harmadik helyet szereztek. A Focus WRC 131 futam óta mindig szerzett pontot, a rekord egészen 2002-ig nyúlik vissza. 2006-ban és 2007-ben a konstruktőri bajnoki címet is megszerezte a típussal a Ford.
Az autó legsikeresebb pilótái Marcus Grönholm és Mikko Hirvonen, akik egyaránt 12 győzelmet szereztek az autóval.
Búcsúzás Cardiffban
A Focus WRC-ről
A Focus WRC 1999-ben mutatkozott be a Monte-Carlo-ralin, ahol Colin McRae és Simon Jean-Joseph vezethette, ám kizárták az autókat illegális üzemanyagpumpa miatt. McRae azonban két versennyel később megszerezte az első győzelmet a Focusszal a Safari-ralin Kenyában, ahol 15 perccel gyorsabb volt, mint a toyotás Didier Auriol.
Az első Focus WRC
2003-ra jelentősen továbbfejlesztették a Focust, az autó az évad második felében mutatkozott be. Aerodinamikailag jobb és könnyebb karosszériát kapott. Markko Märtin két győzelmet szerzett vele abban az évben. 2004-ben és 2005-ben kisebb fejlesztésekkel igyekeztek versenyképesen tartani a Focust, 2004-ben három versenyt nyert vele Märtin, 2005-ben viszont egyetlen futamon sem végzett az élen az autó.
A tervező bemutatja a 2003-as Focust:
A 2005-ös idény utolsó versenyén mutatkozott be a Focus RS WRC 06. A 2006-os év első versenyén, a Monte Carlo-ralin Marcus Grönholm győzelemmel nyitott és finn pilóta további 11 első helyet szerzett később az autóval. A Ford a Focusszal 2006-ban és 2007-ben is konstruktőri bajnoki címet szerzett.
Miközben az évek során folyamatosan fejlesztették az autót, 2008-ra látványosabban is felfrissült a kocsi, erre az utcai autó megújítása miatt is szükség volt, de aerodinamikailag is javítottak a karosszérián. A jelenleg futó Focus WRC a 2008-as leszármazottja.
Focus RS WRC 06