A következő hónapokban feszített munkát követel a szentgotthárdi Opel-gyárban elhatározott 500 millió euró értékű fejlesztés végrehajtása, miután a bejelentés csúszott, de a bővítés 2012 végére kitűzött határidejét nem tolták ki – közölte az MTI-nek adott interjújában Solt Tamás, a General Motors Powertrain Magyarország Kft. ügyvezető igazgatója.

Három új Opel-motor készülhet hazánkban 1
Három új Opel-motor készülhet hazánkban 23


Az építés az engedélyezési eljárásnál tart, de már zajlik az új motorcsalád gyártásához szükséges, világszínvonalú berendezések kiválasztása, tesztelése. A bővítéshez egy új, 30 ezer négyzetméteres csarnokot is meg kell építeni, amelyhez a terület a gyár tulajdonában van a szentgotthárdi ipari parkban. A fejlesztés további hosszú évekre megalapozhatja a szentgotthárdi Opel-gyár jövőjét – fűzte hozzá az ügyvezető igazgató.     

A tervek szerint három teljesen új motortípus gyártása kezdődhet meg 2012-ben Szentgotthárdon, amelyeknek lesz kisebb, 1500 köbcenti alatti benzines, 1500 köbcenti feletti benzines és dízel változata is. Mindez olyan korszerű gyártósorokon készül majd, melyeken több típus azonos komponensét is meg lehet munkálni, illetve szerelni. A termelés teljes felfutása 2015-ig tart, addigra 800 fővel növelik a létszámot fokozatosan, a gyár termelési kapacitása pedig évi 500 ezer motorral nő.

Az igazgató elmondta, akkor tud hivatalos tájékoztatást adni arról, hogy a magyar állam mekkora összeggel támogatja majd az Opel szentgotthárdi gyárában zajló beruházást, ha a kormány döntése után azt az Európai Unió is jóváhagyta.

Orbán Viktor miniszterelnök szeptember 21-én azt mondta, hogy a kormány október közepén dönt a támogatás mértékéről, amely számításuk szerint négy év alatt megtérül. A Nemzetgazdasági Minisztérium korábban kiadott közleménye szerint a támogatás várhatóan 7,5 milliárd forint lesz. Döntés azonban még nem született.

Solt Tamás arra a kérdésre, hogy a várható kormányzati támogatáson kívül milyen érvek támasztották alá azt, hogy éppen a szentgotthárdi gyárat fejlesszék, elmondta: szerinte elsősorban az ott dolgozók szaktudásának, megbízható és pontos munkájának, valamint a még mindig alacsony működési költségeknek köszönhető a döntés, amelyhez természetesen hozzájárult az is, hogy nem kell egy teljesen új gyárat építeni, olcsóbb a már meglévőt bővíteni.

Solt Tamás elmondta, most nincs kihasználva a gyár 460-500 ezer darabos kapacitása, jelenleg csak 217-218 ezer darab motort gyártanak és még mindig négynapos munkarendben dolgoznak. Kilátásaik azonban okot adnak az optimizmusra, hiszen a jelenleg gyártott Family 1-es motorokat is fejlesztik.    Ezeknek a motoroknak jövőre tíz újabb verzióját vezetik be, amelyek között alternatív üzemanyagos variánsok is lesznek. A szóban forgó motorok nem mind Európában jelennek majd meg, hanem várhatóan a tengeren túli piacokra is egyre többet szállítanak belőlük.

Forrás: MTI