Kilencven évvel ezelőtt, 1920. november 14-én közlekedett az első vonat a Lillafüredi Állami Erdei Vasút (LÁÉV) vonalán, a jeles évfordulóra méltón emlékezett meg az Északerdő Zrt. érdekeltségébe tartozó kisvasút, a most forgalomba állított, átépített mozdony a nemzetközi vasúttechnika élvonalának figyelmét is kiérdemelte – mondta Mátrai Imre, a LÁÉV vezetője.

A társaság új, hibrid hajtású mozdonya november 3-án kapta meg a műszaki engedélyt, a hibrid hajtású járművek a közlekedés minden ágazatában lehetséges utat jelentenek az energiahatékonyabb és környezetkímélőbb megoldások felé, vasúti járművekben azonban még csak néhány gyártó kísérleti darabjai közlekednek a világban, így nemzetközileg is figyelemre méltó, hogy vasárnap forgalomba állhatott a magyar kisvasutakon az első ilyen mozdony.

Itt még egy hagyományos mozdony húzza
Itt még egy hagyományos mozdony húzza

Itt még egy hagyományos mozdony húzza

Itt még egy hagyományos mozdony húzza


Mátrai Imre elmondta: többéves előkészítés után alig néhány hónap alatt épült újjá az 1961-ben gyártott Mk48 2021 pályaszámú dízelmozdony – amely egykor szerelvényeket vontatott a hegyközi, bodrogközi kisvasúti vonalon is -, melynek főkeretét és forgóvázait tartották meg alapos felújítással. A gépezet, hajtásrendszer, járműszekrény teljesen megújult a mozdonyt tervező és kivitelező magyar mérnökcsapat – a Bobo Kft., a Sedulitas-Pro Kft. és az Invent Kft. – jóvoltából.

A mozdony energiaforrása egy dízel-villamos gépcsoport, valamint egy lítium-vas-foszfát akkumulátortelep. A meghajtást forgóvázanként egy-egy vízhűtéses vontatómotor végzi. A jármű vezérlése képes a két energiaforrást együtt vagy külön-külön is működtetni, így a mozdony akár tisztán akkumulátoros üzemmódban is mozoghat, csaknem teljes csendben. Természetesen lényeges jellemző, hogy völgymenetben a mozdony visszatápláló fékezésre is képes, a fékezési energiát tárolja az akkumulátorban, ami jelentősen javítja a hatásfokot.

A vezetőfülke a korábbinál tágasabb, benne két vezetőállás kapott helyet, így mindkét menetirányban kényelmesen előretekintve érhetők el a szükséges kezelőszervek, vonalvezetése is egyedülállóan komoly műszaki megoldásokat tartalmaz.

Mátrai Imre elmondta: a XX. század első felében állították forgalomba a magyar járműgyártásnak világhírt hozó motorvonatok keskeny nyomközű változatát, a mozdony most ennek tiszteletére ugyanazt a kék-fehér színezést kapta, mint az egykori motorkocsik.

Forrás: MTI, kép:www.laev.uw.hu