Kilencven évvel ezelőtt, 1920. november 14-én közlekedett az első vonat a Lillafüredi Állami Erdei Vasút (LÁÉV) vonalán, a jeles évfordulóra méltón emlékezett meg az Északerdő Zrt. érdekeltségébe tartozó kisvasút, a most forgalomba állított, átépített mozdony a nemzetközi vasúttechnika élvonalának figyelmét is kiérdemelte – mondta Mátrai Imre, a LÁÉV vezetője.
A társaság új, hibrid hajtású mozdonya november 3-án kapta meg a műszaki engedélyt, a hibrid hajtású járművek a közlekedés minden ágazatában lehetséges utat jelentenek az energiahatékonyabb és környezetkímélőbb megoldások felé, vasúti járművekben azonban még csak néhány gyártó kísérleti darabjai közlekednek a világban, így nemzetközileg is figyelemre méltó, hogy vasárnap forgalomba állhatott a magyar kisvasutakon az első ilyen mozdony.
Mátrai Imre elmondta: többéves előkészítés után alig néhány hónap alatt épült újjá az 1961-ben gyártott Mk48 2021 pályaszámú dízelmozdony – amely egykor szerelvényeket vontatott a hegyközi, bodrogközi kisvasúti vonalon is -, melynek főkeretét és forgóvázait tartották meg alapos felújítással. A gépezet, hajtásrendszer, járműszekrény teljesen megújult a mozdonyt tervező és kivitelező magyar mérnökcsapat – a Bobo Kft., a Sedulitas-Pro Kft. és az Invent Kft. – jóvoltából.
A mozdony energiaforrása egy dízel-villamos gépcsoport, valamint egy lítium-vas-foszfát akkumulátortelep. A meghajtást forgóvázanként egy-egy vízhűtéses vontatómotor végzi. A jármű vezérlése képes a két energiaforrást együtt vagy külön-külön is működtetni, így a mozdony akár tisztán akkumulátoros üzemmódban is mozoghat, csaknem teljes csendben. Természetesen lényeges jellemző, hogy völgymenetben a mozdony visszatápláló fékezésre is képes, a fékezési energiát tárolja az akkumulátorban, ami jelentősen javítja a hatásfokot.
A vezetőfülke a korábbinál tágasabb, benne két vezetőállás kapott helyet, így mindkét menetirányban kényelmesen előretekintve érhetők el a szükséges kezelőszervek, vonalvezetése is egyedülállóan komoly műszaki megoldásokat tartalmaz.
Mátrai Imre elmondta: a XX. század első felében állították forgalomba a magyar járműgyártásnak világhírt hozó motorvonatok keskeny nyomközű változatát, a mozdony most ennek tiszteletére ugyanazt a kék-fehér színezést kapta, mint az egykori motorkocsik.
Forrás: MTI, kép:www.laev.uw.hu