A hazai közvélekedéssel ellentétben messze nem a közép-kelet-európai országok a legfertőzöttebbek a járműlopások tekintetében. A legtöbb autó Észak- és Nyugat-Európában tűnik el – derül ki a Secret Control GPS Kft. most térképeken összesített európai lopási statisztikáiból.

Az évente ellopott autók száma alapján a legfertőzöttebb országok Nagy-Britannia (majdnem 200 ezer járműlopás), Franciaország (több mint 200 ezer) és Olaszország (több mint 250 ezer autólopás évente), de a legsűrűbben Svédországban és Dániában kél lába az autóknak.

Lista az európai autólopásokról 1
Lista az európai autólopásokról 13 Ehhez képest Kelet-Európa, azon belül például Magyarország statisztikái igazán kedvezőek. Itthon – a „jármű önkényes elvétele” elnevezésű cselekményeket is beszámítva – nem egészen 8 ezer ilyen bűntett történt 2009-ben, ami nem mellesleg majdnem ezerrel kevesebb, mint egy évvel korábban.
Igaz azonban az is, hogy a nyugati országokban sokkal több az autó.

Míg Magyarországon ezer emberre 360 autó jut, addig például Nagy-Britanniában több mint 500, Olaszországban pedig majdnem 700. A nyugati járművek alacsony, 5-6 éves átlagéletkora is vonzó a tolvajok számára, szemben a hazai 11 évvel vagy a – lopásokkal még kevésbé fertőzött – romániai 12-13 évvel.

Ha ehhez hozzáadjuk a fejlett államok központi fekvését és határainak teljes átjárhatóságát, nagyjából értjük, miért tűnik ott el lényegesen több autó.
Lista az európai autólopásokról 14

Nagyításért kattintson

Felborítja viszont a sorrendet, ha azt vizsgáljuk, hogy az egyes országokban az autók mennyiségéhez képest mekkora az ellopott járművek száma. Ebből a szempontból Svédországban és Dániában lopják el a legsűrűbben az autókat, ezer autóból 11,5, illetve 10,4 darabot tüntetnek el a tolvajok, míg a lopás darabszámában vezető Nagy-Britannia, Franciaország és Olaszország a második helyre csúszik vissza itt a rendre 6,5, 7,3 és 7,7 értékekkel.

Bár hazánkban viszonylag kevés autót lopnak, annak több mint kétharmadát a fővárosból kötik el, tehát Budapest ebből a szempontból igen veszélyes. A helyzet más nagyvárosokban is hasonló. Már-már legendásan fertőzöttek a déli nagyvárosok, Nápoly, Marseille vagy Athén, de Amszterdam, Párizs, Stockholm és Koppenhága értékei is a legrosszabbak közé tartoznak.

A trend ugyanakkor rohamos csökkenést jelez, ugyanis azokban az államokban, ahol rendelkezésre állnak összehasonlító adatok, mindenütt a lopások számának folyamatos esése figyelhető meg. Ez alól Törökország az egyetlen kivétel, ahol évi 7-8 százalékkal nő a járműlopások mennyisége.

Lopási statisztika:

Ország

1000 járműre jutó lopások száma

Svédország

11,5

Dánia

10,4

Olaszország

7,7

Franciaország

7,3

Írország

7,1

Egyesült Királyság

6,5

Norvégia

5,7

Finnország

5,4

Törökország

5,2

Spanyolország

4,8

Csehország

4,5

Ciprus

4,5

Belgium

4,3

Portugália

4,1

Szlovákia

3

Hollandia

2,6

Németország

2,24

Magyarország

2,2

Észtország

1,9

Görögország

1,9

Málta

1,9

Lettország

1,8

Ausztria

1,8

Litvánia

1,7

Macedónia

1,6

Luxemburg

1,3

Lengyelország

1,3

Horvátország

1,3

Szlovénia

0,8

Románia

0,4

Liechtenstein

0,28

Bulgária

0,18

Izland

0

Svájc

nincs adat

Forrás: Gold Communications