A hazai közvélekedéssel ellentétben messze nem a közép-kelet-európai országok a legfertőzöttebbek a járműlopások tekintetében. A legtöbb autó Észak- és Nyugat-Európában tűnik el – derül ki a Secret Control GPS Kft. most térképeken összesített európai lopási statisztikáiból.
Az évente ellopott autók száma alapján a legfertőzöttebb országok Nagy-Britannia (majdnem 200 ezer járműlopás), Franciaország (több mint 200 ezer) és Olaszország (több mint 250 ezer autólopás évente), de a legsűrűbben Svédországban és Dániában kél lába az autóknak.
Igaz azonban az is, hogy a nyugati országokban sokkal több az autó.
Míg Magyarországon ezer emberre 360 autó jut, addig például Nagy-Britanniában több mint 500, Olaszországban pedig majdnem 700. A nyugati járművek alacsony, 5-6 éves átlagéletkora is vonzó a tolvajok számára, szemben a hazai 11 évvel vagy a – lopásokkal még kevésbé fertőzött – romániai 12-13 évvel.
Ha ehhez hozzáadjuk a fejlett államok központi fekvését és határainak teljes átjárhatóságát, nagyjából értjük, miért tűnik ott el lényegesen több autó.
Felborítja viszont a sorrendet, ha azt vizsgáljuk, hogy az egyes országokban az autók mennyiségéhez képest mekkora az ellopott járművek száma. Ebből a szempontból Svédországban és Dániában lopják el a legsűrűbben az autókat, ezer autóból 11,5, illetve 10,4 darabot tüntetnek el a tolvajok, míg a lopás darabszámában vezető Nagy-Britannia, Franciaország és Olaszország a második helyre csúszik vissza itt a rendre 6,5, 7,3 és 7,7 értékekkel.
Bár hazánkban viszonylag kevés autót lopnak, annak több mint kétharmadát a fővárosból kötik el, tehát Budapest ebből a szempontból igen veszélyes. A helyzet más nagyvárosokban is hasonló. Már-már legendásan fertőzöttek a déli nagyvárosok, Nápoly, Marseille vagy Athén, de Amszterdam, Párizs, Stockholm és Koppenhága értékei is a legrosszabbak közé tartoznak.
A trend ugyanakkor rohamos csökkenést jelez, ugyanis azokban az államokban, ahol rendelkezésre állnak összehasonlító adatok, mindenütt a lopások számának folyamatos esése figyelhető meg. Ez alól Törökország az egyetlen kivétel, ahol évi 7-8 százalékkal nő a járműlopások mennyisége.
Lopási statisztika:
Ország |
1000 járműre jutó lopások száma |
Svédország |
11,5 |
Dánia |
10,4 |
Olaszország |
7,7 |
Franciaország |
7,3 |
Írország |
7,1 |
Egyesült Királyság |
6,5 |
Norvégia |
5,7 |
Finnország |
5,4 |
Törökország |
5,2 |
Spanyolország |
4,8 |
Csehország |
4,5 |
Ciprus |
4,5 |
Belgium |
4,3 |
Portugália |
4,1 |
Szlovákia |
3 |
Hollandia |
2,6 |
Németország |
2,24 |
Magyarország |
2,2 |
Észtország |
1,9 |
Görögország |
1,9 |
Málta |
1,9 |
Lettország |
1,8 |
Ausztria |
1,8 |
Litvánia |
1,7 |
Macedónia |
1,6 |
Luxemburg |
1,3 |
Lengyelország |
1,3 |
Horvátország |
1,3 |
Szlovénia |
0,8 |
Románia |
0,4 |
Liechtenstein |
0,28 |
Bulgária |
0,18 |
Izland |
0 |
Svájc |
nincs adat |
Forrás: Gold Communications