A Mercedes-Benz Manufacturing Hungary Kft. energiaellátó részlegének osztályvezetője a helyszínen kifejtette: 126 ezer volt feszültség fut az alállomást tápláló vezetékekben. Maga a létesítmény pedig egy 90 ezer lakosú várost, így akár Kecskemétet is képes lenne ellátni villamos energiával. Patrick Steinbach közölte: a gyár e fontos részének kiépítése az áramszolgáltatóval – EDF DÉMÁSZ – együttműködve összesen két évet vett igénybe. A berendezések hat hete készültek el, a próbaüzem azóta is problémamentesen zajlik.
Az alállomás műszaki paramétereiről az EDF DÉMÁSZ projektvezetője tájékoztatta a sajtó képviselőit. Braun József szerint a Városföld-Lajosmizse távvezetékről két irányból beérkező 120 kilovolt feszültségű elektromos áramot jelenleg két Siemens típusú transzformátor alakítja át 20 kilovoltra. A berendezések névleges teljesítménye darabonként 31,5 megawatt. Ez azt jelenti, hogy jelenleg egyetlen ilyen transzformátor is képes biztosítani a kecskeméti gyár 25 megawattos – 250 ezer darab, egyenként 100 wattos hagyományos izzó működtetésével egyenértékű – energiaigényét.
Később, a növekvő igények kielégítése érdekében azonban a transzformátorok teljesítménye mesterséges hűtéssel kiegészítve 50 megawattra emelhető. Ráadásul további két ilyen berendezés telepítésére van hely az alállomáson – hangsúlyozta a szakember, aki hozzátette: általánosságban is igaz, hogy a létesítmény kialakítása a Mercedes-gyár várható felfutásával párhuzamosan lehetővé teszi a kapacitás megduplázását.
Braun József jelezte: az áramszolgáltató mintegy 700 milliós ráfordításával, összesen körülbelül 1,5 milliárd forintból megvalósult projekt több újdonságot is tartalmaz. Ezek egyike, hogy az EDF DÉMÁSZ területén eddig nem alkalmaztak 120 kilovoltos földkábelt. A másik az alállomás szabadtéri része: az SF6 gázzal szigetelt 120 kilovoltos kapcsoló berendezés ugyanis nem csupán a szolgáltató eddigi műszaki palettáján, de Magyarországon is egyedülálló.
A gyár építése kapcsán a Mercedes-Benz Manufacturing Hungary Kft. kommunikációs vezetője elmondta: a munkálatok a terv szerint haladnak. Ennek megfelelően a 2011. év teljes egészében a próbaüzem jegyében zajlik majd. Ezt követően, várhatóan 2012 első negyedévében indulhat meg „élesben” a termelés – fogalmazott Sztipichné Kozári Edina.
Kecskeméten a következő generációs kompakt Mercedesek, az A- és B-osztályú gépkocsik utódmodelljeinek gyártása folyik majd. A gyár a németországi rastatti telephellyel, a Daimler AG kompakt gépkocsikat gyártó központjával együttműködve állítja elő e járműveket. Négy új modellből kettő készül a magyarországi létesítményben. Ezek egyikének gyártása 2012 első felétől, míg a másik 2012 végétől kezdődik.
Forrás: MTI