Mintha csak a matricákat cseréltek volna le a Zóna Taxi autóin. Az új taxitársaság nagyrészt frissen beszerzett, részecskeszűrős Octaviákkal és Superbekkel szállítja majd az utasokat jövő év elejétől
A taxik légszennyezése akár 10-15 szerese is lehet egy normál személyautóénak, mert sokkal többet futnak és szinte csak városban. Nem mindegy, megfelelnek-e legalább az Euro 4 normának és van-e részecskeszűrőjük

A taxik légszennyezése akár 10-15 szerese is lehet egy normál személyautóénak, mert sokkal többet futnak és szinte csak városban. Nem mindegy, megfelelnek-e legalább az Euro 4 normának és van-e részecskeszűrőjük

A taxik légszennyezése akár 10-15 szerese is lehet egy normál személyautóénak, mert sokkal többet futnak és szinte csak városban. Nem mindegy, megfelelnek-e legalább az Euro 4 normának és van-e részecskeszűrőjük


Úgy fest, koncepciót vált a Zóna Taxi. A céget decembertől a Főtaxi váltja fel a Budapest Airportnál a hivatalos reptéri szállító szerepében, a Zóna Taxihoz kötődők pedig mintha Green Taxi néven folytatnák tevékenységüket.

Bár a két vállalkozás tulajdonosi körében állítólag nincs átfedés, de az autópark, a és a telefonszámukon bejelentkező zóna taxis diszpécser nem erre utal.

A Green (magyarul zöld) Taxi név az átlag bérkocsiknál jóval kevésbé környezetszennyező autóparkra utal. A cég kizárólag az Euro 5 károsanyag-kibocsátási normának megfelelő autókkal szállítja utasait.

Nem luxus a taxizás?

A taxitársaságot bemutató rendezvényen a Levegő Munkacsoport képviselője a taxizásról luxus helyett a tömegközlekedés értelmes kiegészítőjeként beszélt. Számításaik szerint az autótartás évi 700 ezer forintos költség, amiben egy átlagos kocsi értékvesztése is benne van. Ha ebből a pénzből egy négytagú család vesz a felnőtteknek darabonként 107 800, a gyermekeknek 42 ezer forintos éves bérletet, a fennmaradó 400 ezer forintból taxizhatnak legalább kétezer kilométert. Érdekes felvetés, már csak nívósabb és sokkal gyorsabb tömegközlekedés kellene hozzá, hogy a bérlet+taxi combót tényleg össze lehessen hasonlítani az autózással.

100 Octavia, 20 Superb

Ettől azért ne essünk hanyatt: január 1-től eleve csak Euro 5-ös motorral felszerelt autót lehet forgalomba helyezni hazánkban. Ettől drágultak meg egy részecskeszűrő árával a dízelmotoros új autók, ami nagyjából 150 ezer forintos tétel. Az új, de még Euro 4-es kocsik értékesítését külön eljárásban lehet csak megoldani még egy ideig.

Indulásként 80 korábbról átvett és 120 új, saját autóból áll a taxitársaság flottája. Az újak között kizárólag Greenline Skodák lesznek, a frissen érkező autópark 80 ferdehátú Octavia és 20 Octavia Combi mellett húsz lépcsőshátú Superbből áll. Később, az autóállomány bővítésével BlueMotion Volkswagen modellek csatlakozhatnak hozzájuk.

Csekély részecsketerhelés

A Skodák motorja egyforma, a közös nyomócsöves befecskendezésű 1,6 TDI 105 lóerővel, 250 Nm forgatónyomatékkal. Az Octavia Greenline szabványos városi fogyasztása 5,5 liter, a Superbé 6,2 liter százon.

A Greenline Skodák a ma futó dízel taxik részecskemérgezésének töredékével terhelik csak a városlakókat. Egy átlagos, Euro II-es vagy Euro III-as dízel Mondeóhoz, TDI Passathoz képest a részecskeszűrő a szilárd részecskék 99 százalékát kiszűri a kipufogógázból, majd elégeti.