A Fidesz képviselőcsoportjának vezetője és három frakciótársa azt kezdeményezi, hogy a kormány javaslatától eltérően mégse lehessen elektronikus távoktatás útján elsajátítani a jogosítvány megszerzéséhez szükséges közlekedési alapismereteket.
Ez azért érdekes, mert alig tíz napja a szintén fideszes Fellegi Tamás nemzeti fejlesztési miniszter a parlamentnek benyújtott egy javaslatot, amely szerint januártól távoktatás útján is el lehetne sajátítani a jogosítvány megszerzéséhez szükséges közlekedési alapismereteket.
Ezzel szemben Lázár János, Bodó Imre, Kontur Pál és Pichler Imre az egyes közlekedési tárgyú törvények módosításáról szóló törvényjavaslathoz benyújtott módosító indítványukban a romló baleseti statisztikákra és a megnövekedett gépjárműforgalomra hivatkozva kezdeményezik, hogy „a képzés kizárólag a klasszikus, gyakorlatban bevált pedagógiai elveknek megfelelően, az oktató személyes közreműködésével történjen meg”. Így szerintük a tanulók hatékonyabban készíthetők fel a közúti közlekedésre.
A szintén fideszes Vas Imre ugyanakkor nem vetné el teljesen, de 2012-re tolná ki az elektronikus képzési rendszer bevezetését, módosító javaslatával időt hagyna arra, hogy „a szoftverkészítői palettán több piaci szereplő jelenhessen meg”.
A fideszes politikusok – Vas Imrével együtt – egy másik módosító indítványukban azt is javasolják, hogy a szakirányú műszaki felsőfokú oktatási intézmények helyett a szakminiszter által kijelölt, száz százalékban állami tulajdonú, nonprofit gazdasági társaság szervezze a járművezetői vizsgabiztosok, a szakoktatók és az iskolavezetők képzését és továbbképzését.
Álláspontjuk szerint a műszaki felsőoktatási intézmények a vizsgabiztosok, a szakoktatók és az iskolavezetők képzésére nem rendelkeznek kellő tapasztalattal.
Indokoltnak tartják ugyanakkor e képzések állami keretek közé szorítását, mivel a szakoktatók és a vizsgabiztosok munkája sokkal inkább pedagógiai, mint műszaki, az iskolavezető tevékenysége és feladatköre pedig gazdasági és jogi jellegű.
Forrás: MTI
Anélkül, hogy okosabbnak hinnénk magunkat az uraknál és ellene lennénk a jelenlegi rendszernek, néhány kérdés felvetődött bennünk.
– A KRESZ elméleti oktatása pontosan az, aminek hangzik. Bebiflázható, megtanulható, nem készít fel a valódi közlekedésre, élethelyzetre. Magyarországon a rendőrség szerint a fő baleseti ok a gyorshajtás, erre a könyv és az oktató is csak annyit tud mondani: tartsd be a szabályokat.
– Az oktatók szerepét inkább a gyakorlati oktatásban kellene erősíteni, jó lenne, ha a tanulók levezetnék a kifizetett órákat, illetve kötelezővé kellene tenni a téli körülmények szimulálását.
– Tudják-e, hogy a műszaki felsőoktatásban jelenleg is folyik oktatók (mérnök, tanár), közgazdászok képzése, sőt jogot is tanítanak?
– Egy még nem létező gazdasági társaság vajon rendelkezik (több) tapasztalattal?