Az elmúlt napokban-hetekben a csúszós utak és a hóesés nehezítette meg az autósok életét, de lehet még rosszabb is, jön a kátyúszezon. Az elmúlt évek rossz tapasztalatait ismerve egy autós érdekvédelmi csoport az „Autós Szakszervezet” indítványozza egy Kátyú Kerekasztal létrehozását, a Magyar Közút Nonprofit Zrt, a Rendőrség és a szervezetük részvételével, hogy még a szezon kezdete előtt megpróbálják mérsékelni az autósokat és a gazdaságot érő károkat.

Előre leszámolnának a kátyúkkal 1
Előre leszámolnának a kátyúkkal 7


Bár a KRESZ látszólag egyértelműen fogalmaz, van külön kátyút, nyomvályút, egyenetlen úttestet, süllyedt padkát jelző közlekedési tábla, és ezek hatálya, valamint a kiegészítő táblák is egzakt módon szabályozottak, mégis rosszul használják ezeket a szakemberek.

Részben az ismertetés hiányában, részben a rossz használat következtében az autósok sem ismerik ezeknek a jelzéseknek a pontos tartalmát, és nem is tudják megállapítani, hogy a tábla által jelölt útszakaszon milyen veszély leselkedik rájuk. Azt pedig, hogy pontosan hol van a jelzett veszély, végképp nem tudják megállapítani.

A szakszervezet szerint fontos kérdés a sebességcsökkentő táblák kihelyezése a kátyús útszakaszon. Ha ugyanis túl magas sebességhatárt közöl egy ilyen tábla, akkor az adott sebesség betartása mellett is bekövetkezik a baleset. Ha túl alacsonyat, akkor sérül a jelzés komolyságába vetett hit. Ez megtörténik olyan esetben is, ha a tábla a kátyú betömése, az útszakasz javítása után is ott marad a korábbi munkavégzés helyén.

Ez természetesen az összes veszélyt jelző tábla esetén gond. Külön aggályos, ha a rendőrség az adott útszakaszon a munkák befejezése után a kint felejtett tábla ellenére rendes sebességgel haladó járműveket amúgy jogosan, de inkorrekt módon bírságolja, mások figyelmetlensége miatt. Ez indokolja a Rendőrség jelenlétét a megbeszélésen, és még az is, hogy ésszerűtlenül sok terhet ró rájuk is az esetenkénti helyszínelés a kátyúkárok esetén, ami ráadásul nem is kötelező, csak ajánlott lehetőség.

A jelzések egységesítését és az autósok felvilágosítását halaszthatatlanná teszi, hogy sötétben a csapadékkal feltöltött úthibák nem észlelhetőek, ezért is jó lenne ezek helyi jelzése is. Az Autós Szakszervezet erre is adna ajánlást, ezért kezdeményezik a Kátyú Kerekasztal összehívását.

Az autóstársak észrevételeit, panaszait a www.autosszakszervezet.hu honlapon várják.