Bemutatták az első orosz hibrid modellt Moszkvában. Ám az egész projekt aligha keltene ekkora figyelmet, ha nem Mihail Prohorov orosz milliárdos állna mögötte. A tervek ugyanis enyhén szólva is ambiciózusak.
A gyártó cég neve Gorodszkoj Avtomobil, vagyis Városi Autó, a sorozatgyártás megkezdését 2012-re tervezik, Togliattibban, ahol a Ladák is készülnek. A kocsi alapára tízezer euró lesz (2,8 millió forint) a tervek szerint.
Egyből három típust terveztek: egy fiataloknak szánt kupét, egy családi univerzális kisautót és egy furgon modellt. A karosszéria műanyagból készül, így a 3,9 méteres, ötajtós autó mindössze 700 kilót nyom.
Az autót szójátékkal jo-mobilnak, vagyis nahát-autónak nevezték el, s kellemes formája mellett kívülről látható legfőbb jellegzetessége, hogy karosszériájának felső és alsó része eltérő színű. A kocsik hibridek, gázzal, illetve benzinnel is működhetnek és természetesen van bennük villanymotor is. A 60 lóerős, repülőgépiparból származó motorban keletkező energia az akkumulátorok szerepét betöltő kondenzátorokban gyűlik.
A kocsik a különböző beállításokkal (sport-eco mód) 8-14 másodperc alatt gyorsulnak 100 km/órára, végsebességük 130 km/óra. Egyetlen feltöltéssel 1100 kilométert képesek megtenni. Üzemanyag-fogyasztásuk 100 kilométeren 3,5 liter. Csak a kondenzátorokban tárolt energiával, villanyautóként két kilométert mehetnek.
A jármű gyújtás gombra lép működésbe, előre- és hátra-sebesség van benne, elakadásjelző és egy érintőképernyő, amellyel a légkondit lehet vezérelni, zenét lehet hallgatni, fel lehet csatlakozni az internetre és azon használható a navigációs rendszer. A biztonságról két légzsák, ABS és kipörgésgátló gondoskodik.
A motor igazán különleges:
Az újságírók fő kérdése az volt, hogyan lehet ma mindössze 150 millió dollárból nem csupán megtervezni egy korszerű és biztonságos autót, hanem hozzá még felépíteni egy gyártóüzemet is, miközben a nagy autógyáraknál egy-egy új modell kidolgozása az első gondolattól a kész prototípusig belekerül 2-5 milliárd dollárba is.
A tervezők válaszoltak a kérdésre, de a lapok beszámolói szerint válaszaik csak újabb kérdéseket vetettek fel. Elmondták, hogy a kocsi szíve külföldi gyártású motor, ezt a Moszkovszkij Komszomolec című lap szakértője szerint a repülőgépipar talán elő tudja állítani, de akkor a kocsi nagyon drága lesz.
Kételyeket kelt a szakértők szerint a gazdasági oldal is: ha évi tízezer kocsit szándékoznak kibocsátani, és az ára 450 ezer rubel lesz, akkor a gyártás veszteségesnek látszik. Amennyiben a jo-mobil gyártása egyáltalán eljut a futószalagig, legalább 600 ezer rubelba kerül majd.
A Moszkovszkij Komoszomolec szakírója úgy vélekedett: manapság bárkinek jót tesz egy kis innovációval kapcsolatos PR, különösen az autóiparban, csak éppen az oroszországi autógyártás életre keltéséhez nincs köze.