Január 1-jén, azaz holnap rajtol a 2011-es Dakar-rali. A verseny ezúttal sem Afrikában, hanem 2009 és 2010 után ismét Dél-Amerikában, Argentína és Chile változatos vidékein zajlik. A Buenos Airesből induló mezőny összesen 9500 kilométert tesz meg közel a bolíviai és perui határhoz, majd Chiléből visszatérve az argentin fővárosban lesz a cél is, január 16-án.
A résztvevőknek 13 gyorsasági szakaszt kell teljesíteniük, melyek együttes hossza eléri az 5000 kilométert. A verseny két hétnapos részre osztható, nyolcadikán a chilei Arica városában lesz a pihenőnap.
Összesen 452-en adták le nevezésüket a versenyre, közülük 186 motoros, 38 quados, de 156 páros autóval indul és 72 kisebb-nagyobb teherautó is részt vesz. A mostani létszám nagyjából 20 százalékkal magasabb, mint a tavalyi indulók száma. Várhatóan a mezőny fele éri majd el a célt.
Következik a 2011-es Dakar:
Több újdonság is vár a résztvevőkre. Az egyik legfőbb, hogy idén már csak maximum 450 köbcentis hengerűrtartalmú motorokkal lehet indulni. Emiatt a versenyt évek óta uraló KTM-nek új motort kellett terveznie. Ezzel a szervezők egyfelől szerették volna lelassítani a kétkerekűeket, másfelől kissé helyzetbe hozni a többi gyártót is, akik korábban is már ilyen motorokat építettek.
A másik újítás, hogy még nagyobb szerepet kapnak a navigátorok a kötelező pontok megtalálásában. Tavaly ugyanis az ilyen pontok három kilométeres körében bekapcsolódott a GPS és odavezette a versenyzőket, idén azonban már csak 800 méter távolságról válik láthatóvá a „cél”. Ezzel is az ügyes amatőröket szeretnék segíteni a szervezők. A pontok kihagyásáért továbbra is időbüntetés vagy kizárás kapható.
Mindezek azonban nem befolyásolják azt, hogy idén is ugyanazokat nevezhessük esélyeseknek. Az autósoknál tavaly totális győzelmet aratott a Volkswagen, az első három helyet a német gyár autói szerezték meg. Idén ugyanazokkal a versenyzőkkel, de vadonatúj autóval indul a csapat. A Race Touareg 3 erősebb, mint elődje, jobban bírja a magaslati levegőt és kevesebbet fogyaszt. Az első számú esélyes Carlos Sainz, akit tavalyhoz hasonlóan csapattársa, Nasser Al Attiyah szorongathat meg leginkább.
Az első számú esélyes
Az autós mezőnyben a BMW támogatásával induló X-Raidnek lehet még esélye. Az X3-asból épített autójuk győzedelmeskedett a világkupán és mára kiforrott technika. A kilencszeres Dakar-győztes Stephane Petterhansel irányításával akár le is győzhetik a VW-t. Újdonság a csapatnál, hogy idénre építettek egy versenyautót a MINI-ből is. A technika itt is hasonló, csak a külső héj más, ezzel Guerlain Chicherit indul.
BMW-motort rejt az új MINI
&feature=related
Nem szabad megfeledkezni Robby Gordonról és a Hummerről sem. Az autó szinte változatlan, de fekete helyett idén narancssárga az autó, mert épp az X-Raid elcsábította a főszponzorát, a Monstert, így a helyére érkező új támogató színe dominál. Gordon csapata két Hummert vitt Dél-Amerikába, a másik autót a volt Forma-1-es pilóta, a chilei Eliseo Salazar vezeti majd.
A motorosoknál szinte biztosan KTM-győzelem születik majd, és ahhoz sem kell nagy tudás, hogy megjósoljuk, hogy az utóbbi öt versenyt felváltva nyerő Cyril Despres vagy Marc Coma lehet a győztes. Ha követik a sormintát, akkor most Coma következik. Kihívóik azonban akadnak szép számmal házon belül is, de a BMW-s Verhoeven, a yamahás Viladoms, vagy a Shercóval induló Casteu is megnehezítheti a dolgukat.
Közülük kerül ki várhatóan a motoros győztes:
A kamionok között a fő esélyes a versenyt hatszor megnyerő, Kamazzal száguldó Vlagyimir Csagin, akinek főként Gerard de Rooy Ivecóját kell legyőznie. Ha nem menne, még mindig előugorhat a csapattársa, a szintén kamazos Firdaus Kabirov, aki 2005-ben és 2009-ben is nyerni tudott a Dakaron.
Magyar csapatnak sajnos nem szurkolhatunk idén, de két magyar azért lesz a mezőnyben. Az egyik Horn Albert, aki a horvát Drazen Curic navigátoraként vesz részt, míg a motorosoknál a szerbiai magyar Saghmeister Gábornak drukkolhatunk.