A korábbi elsősorban raliversenypályákra emlékeztető szakaszok után szerdán már sokkal inkább a Dakarhoz illő pályákon kellett bizonyítania az Argentínában és Chilében zajló verseny mezőnyének. A 2011-es Dakar-rali negyedik szakaszát a San Salvador de Jujuy és Calama közötti 761 kilométeres távon jelölték ki a szervezők. A versenyzők tempóját 207 kilométeres gyorsaságin mérték, amelyet már Chilében teljesítettek, előbb kő-, majd homoksivatagban is hajtva már.

Előtte viszont átlépték a határt és letudták az Andok egy részét. A 4800 méteres magasság nemcsak a gépet, az embert is próbára teszi. A magaslati levegő miatt a szervezők a kísérőautókban nemcsak vizet, de oxigénpalackokat is szállítottak a versenyzőknek. Sokaknak szüksége is volt erre, hiszen mielőtt versenyeztek volna, már 500 kilométert kellett autózni, motorozni. Sokan már azelőtt elfáradtak, hogy egyáltalán versenyeztek volna.

Belekóstoltak a sivatagba a dakarosok 1

A motorosoknál ismét Marc Coma volt a leggyorsabb, a KTM-es épp legnagyobb riválisát, Cyril Despres-t előzte meg. A különbség közöttük mindössze 16 másodperc volt a célban, ami hasonlóan alakult ki, mint tegnap. Despres a szakasz első felén kissé lemaradt, majd utána igyekezett ledolgozni a hátrányát.

Belekóstoltak a sivatagba a dakarosok 2
Belekóstoltak a sivatagba a dakarosok 28


Coma idei második szakaszgyőzelme után átvette a vezetést az összetettben, de a különbség mondhatni minimális. 1220 mért kilométer után a két nagyágyú között két másodperc van.

„Ez egy nagyon fontos nap számomra, még ha csak 207 kilométer volt a szakasz. Nehéz volt elsőként motorozni, de elégedett vagyok. Bízom benne, hogy így marad a helyzet a végéig, de az összetett állása nem igazán számít még. A legfontosabb az utolsó nap lesz. A lényeg, hogy jó ütemben motorozzak és elkerüljem a hibákat ” – mondta Coma.

„Az ilyen típus annyira más, hogy meg kell változtatnod a gondolkodásodat. Nincs többé kemény talaj, csak sivatag, a motoron felállva kell hajtani. Nagyszerű ez a csata Marccal, ma kiválóan ment. Tovább növeltük az előnyünket a többiekkel szemben, ami szintén jó. Második vagyok, két másodperc hátránnyal. Egy kettes rajtszámútól nagyszerű trükk, nem igaz?” – viccelt Despres.  

A harmadik ezúttal a chilei Francisco Lopez Contardo lett, aki bár 11-ként rajtolt, de keményen hajtott, hogy kihasználja a hazai pálya előnyét, de a két nagyágyúval nem vehette fel a versenyt. Tempója azonban arra elég volt, hogy az összetettben is előre lépjen a harmadik helyre.

Belekóstoltak a sivatagba a dakarosok 29


Az autós mezőnyben Carlos Sainz megszerezte idei harmadik, pályafutása 20. szakaszgyőzelmét a Dakaron. Pedig a volkswagenes nem akart nyerni, mert így holnap is elsőként kell rajtolnia, neki kell utat vágnia a sivatagba. „Ma már akadt dolguk a navigátoroknak, de holnap még komolyabb lesz ez. Gyorsan mentem ma, de reméltem, hogy valaki nálam is gyorsabb lesz, és nem nekem kell irányt mutatnom holnap.”

Stephane Peterhansel lehetett volna az említett gyorsabb versenyző. A kilencszeres Dakar-győztes megpróbálta, sőt sokáig vezetett is, de a végén defektet kapott, ami akármilyen ügyesek is voltak navigátorával, két és fél percébe került, amivel csak harmadik lett, még Nasser Al-Attijah is megelőzte.

„Jó nap lehetett volna ez, hiszen az időellenőrzőknél vezettünk, de defektet kaptunk, és kereket kellett cserélnünk. Mindez azt jelenti, hogy jól navigáltunk és nincs gond az autónkkal nagy magasságban sem. Szóval bár nem az volt a stratégiánk, hogy holnap harmadikként induljunk, de így legalább nem veszítettünk annyit. Harmadikként sok értékes percet visszaszerezhetünk” – értékelt a BMW-s

Belekóstoltak a sivatagba a dakarosok 30


Peterhansel az összetettben is az említett két volkswagenest üldözi, hátránya 5 perc 40 másodperc. A negyedik helyen tanyázó Giniel de Villiers már közel húsz perc hátránnyal negyedik. Ezt a pozíciót szerezte meg 2009-ben Robby Gordon, de idén ez aligha fog megismétlődni. Az amerikai ugyanis műszaki hiba miatt el sem tudta kezdeni a gyorsasági szakaszt, így kiesett a versenyből.  

A kamionok mezőnyében Vlagyimir Csagin ismét nagyot ment. A kamazos csapattársánál, Firdaus Kabirovnál is két perccel gyorsabb volt, nem is beszélve a harmadik Ales Lopraisnél. A tatrás az utolsó kilométereket kénytelen volt defektes kerékkel megtenni. Az összetettben ugyanez a sorrend, csak az időkülönbségek nagyobbak.

Videós összefoglaló:

A 2011-es Dakar-rali állása az ötödik szakaszt követően:

Autósok:

Szakasz:
1. Carlos Sainz, Lucas Cruz (Volkswagen) 1:57:09 ó
2. Nasszer al-Attijah, Timo Gottschalk (Volkswagen) 50 mp hátrány
3. Stéphane Peterhansel, Jean-Paul Cottret (BMW) 1:22 perc h.

Összetett:
1. Sainz, Cruz 11:09:14 ó
2. al-Attijah, Gottschalk 4:24 p. h.
2. Peterhansel, Cottret 5:41 p. h.
 
Motorosok:

Szakasz:
1. Marc Coma (spanyol, KTM) 2:04:00 ó
2. Cyril Despres (francia, KTM) 16 mp hátrány
3. Francisco Lopez Contardo (Aprilia) 2:05 p. h.

Összetett:
1. Coma 11:43:12 ó
2. Despres 2 mp hátrány
3. Lopez Contardo 20:12 p. h.

Kamionosok:

Szakasz
1. Vlagyimir Csagin (Kamaz) 2:10:18
2. Firdaus Kabirov (Kamaz) 2:18 p. h.
3. Ales Loprais (Tatra) 5:59 p. h.

Összetett:
1. Vlagyimir csagin (Kamaz) 11:49:16
2. Firdaus Kabirov (Kamaz) 8:41 p. h
3. Ales Loprais (Tatra) 12:36 p. h.

    Csütörtökön a chilei Calama és Iquique közötti 459 km-es szakasz (gyorsasági: 423 km) vár a mezőnyre.