678 kilométer teljes távolság, amelyből 555 kilométer volt a mért szakasz, ez volt a Dakar-rali tegnap 12. szakaszának rövid mérlege, miközben a résztvevők San Juanból eljutottak Cordobába. A kamionosoknak rövidebb, 266 kilométer volt a mért szakasz.
A szelektíven hosszú egyenesek is akadtak, ahol nagy tempóval száguldott keresztül a mezőny, még a kamionok is elérték a maximális 150 km/órás sebességüket. De nem ez jelentette a nehézséget, hanem hogy csütörtök este eső áztatta a területet, így több helyen sártenger fogadta a versenyzőket.
Sőt ha ez nem lett volna elég a szervezők úgy döntöttek, hogy a kamionokat indítják elsőként, akik gyakorlatilag árkot ástak a víztől föllazult talajba, így a mögöttük érkezőknek küzdeni kellett rendesen, főként a motorosoknak.
Cyril Despres újabb támadásra készült, hogy valamiképp befogja a motorosok között élen álló Marc Comát, bízva abban is, hátha ellenfelének gondja akad. A francia motoros sokáig az élen állt, de végül csak második lett és a hátrányából sem faragott semmit, mivel Coma nem taktikázott, nem osztotta be az előnyét, hanem harcolt, és nyert. Idén már ötödször. 37 másodperccel ő volt a gyorsabb így a holnapi utolsó szakasz előtt több mint negyed óra az előnye.
„Támadnom kellett, ami már egy kicsit a második énem, szóval már az első kilométeren nekivágtam a feladatnak. Legalább az jó, hogy nincs min sajnálkoznom, mindent megtettem, ami tőlem tellett. Sok eső eshetett este, mert a pálya sokfelé saras volt, ami pokoli volt. A reményem egyre karcsúbb egy olyan nap után, amikor 555 kilométernyi lehetőség volt előnyszerzésre, de mi többé-kevésbé azonosan mentünk. De ez nem a világ vége” – mondta Despres
„Kissé bonyolult volt a mai nap, köszönhetően a tegnap este hullott csapadék miatt. Ennek eredményeként nagyon technikás szakasz volt. De nagyon élveztem.” – tette hozzá Coma. „Hátra van még 190 kilométer holnap. Normálisan nem szabad, hogy bármilyen komplikáció legyen, de még versenyeznünk kell. Ez is csak azt mutatja, hogy az útvonalat úgy tervezeték meg, hogy a feszültség egészen a végégig megmaradjon. Várunk és meglátjuk, mi történik ” –
Az autósok mezőnyében pontosan az történt, amire számítani lehetett, a szakasznak ötvenperces előnnyel nekivágó Nasszer Al-Attiyah megpróbált kockáztatás nélküli, biztonságos, de gyors tempóban haladni. Ám ez nem olyan egyszerű, ha az ember az elmúlt másfél hétben tövig nyomta a gázt. A katari is megszenvedett:
„Kemény volt nagyon, mert a starttól a célig erősen kellett koncentrálni. Nem akartunk hibázni. Ez volt életem legkeményebb szakasza, mert összpontosítanom kellett és nem hibázhattam. Néha túl gyorsan mentem néha túl lassan, de végül nem volt gond. Befejeztük be a szakaszt, szóval elégedett vagyok” – mondta Al-Attyiah, ki végül 4-6 percet áldozott fel előnyéből, így holnap már csak célba kell vinni a Touareget, hogy meglegye élete első Dakar-győzelme.
Nem taktikázott viszont Carlos Sainz. A Volkswagen tavalyi győztese ugyanis tisztában volt vele, hogy Stephane Peterhansel megpróbálja megszerezni a harmadik helyet. Így aztán a matador becenevű spanyol odatette magát és megnyerte a szakaszt. 14-ként rajtolt és a pályán tíz ellenfelét előzte meg, a raliversenyekre emlékeztető szakaszon.
„Ez a szakaszgyőzelem egy kis vigasz. Remekül vezettünk, sok résztvevőt kellet megelőznünk. Sok helyen poros volt a szakasz és defektünk is volt. De a legfontosabb, hogy célba értünk és Stephane Peterhansel nem került közelebb hozzánk. A 23. szakaszgyőzelem jó dolog, de nem ez volt a célunk. Peterhanselnek is ennyi van, holnap meglátjuk kié lesz a rekord” – mondta Sainz.
A negyedik helyen álló Mr Dakar, azaz Peterhansel tényleg megpróbálta, de nem sokra jutott. „Ma is olyan volt, mint az egész verseny. Mindig volt valami, ami nem működött” – mondta a francia versenyző, aki defektet kapott, majd a hűtő lyukadt ki a BMW-n, így kénytelen volt a pályán megjavítani azt. „Négyszer kellett megállnunk, amivel nagyjából tíz percet veszíthettünk” – nyilatkozta a kilencszeres Dakar-győztes, aki holnap azért biztosan megpróbálja megőrizni a legtöbb szakaszgyőzelemmel szereplő autós címét. Az Al-Attiyah, Giniel de Villiers és Sainz alkotta Volkswagenes dobogóra aligha fér fel.
Komoly küzdelem folyta a kamionos mezőnyben is két Dakar-győzelem a hattal szemben, de ugyanazzal a győztes technikával. Azaz Firdausz Kabirov – Vlagymir Csagin ellen, de csapattársakként, Kamazzal. Kabirov megígérte tegnap, hogy támadni fog és meg is tette, de nem jutott előrébb, ugyanaz történt, mint a motorosoknál. A cárnak becézett Csagin gyorsabb volt nála, 48 másodperccel!! Ez volt Csagin 63. szakaszgyőzelme, de Kabirov szerint ez még nem jelent semmit, ő holnap is próbálkozni fog, hogy félórás hátrányát ledolgozza.
„Mióta elkezdődött a verseny, azóta tart a csata Vlagyimir és énközöttem. Mindketten tapasztaltak vagyunk, mindketten megnyertük már a Dakart, ugyanolyan kamionunk van, és van még egy nap. A hátralévő 180 kilométeren minden megváltozhat” – mondta.
A 2011-es Dakar-rali eredményei a 12. szakaszt követően:
Autósok:
Szakasz:
1. Carlos Sainz (Volkswagen) 6:37:18 ó
2. Giniel de Villiers (Volkswagen) 2:43 p hátrány
3. Nasszer al-Attijah (Volkswagen) 6:11 p h.
Összetett:
1. al-Attijah 45:17:30 ó
2. de Villiers 48:21 p hátrány
3. Sainz 1:21:16 ó h.
Motorosok:
Szakasz:
1. Marc Coma (KTM) 6:42:42 ó
2. Cyril Despres (KTM) 37 mp hátrány
3. Helder Rodrigues (Yamaha) 7:21 p h.
Összetett:
1. Coma 49:55:26 ó
2. Despres 16:36 p hátrány
3. Francisco López (Aprilia) 59:27 p h.
Kamionosok:
Szakasz:
1. Vlagyimir Csagin (Kamaz) 2:45:34
2. Firdausz Kabirov (Kamaz) 00:48 mp. h.
3. Pep Vila (Iveco) 04:29 p. h.
Összetett:
1. Vlagyimir Csagin (Kamaz) 22:54:14
2. Firdausz Kabirov (Kamaz) 31:19 p. h.
3. Eduard Nyikolajev (Kamaz) 3:15:45 ó. h.
Szombaton a Cordoba és Buenos Aires közötti 826 km-es táv vár a mezőnyre.