Hamarosan jöhetnek a beszélő autók. A Ford azt tervezi, hogy megkettőzi az intelligens járművek fejlesztésére fordított befektetését és új, húszfős csapatot toboroz az intelligens járművek technológiájának fejlesztésére. A csapat a világ minden tájáról érkező, a biztonság, az öko-mobilitás, az információs és szórakoztató rendszerek és az ergonómia szakterületén dolgozó tervezőkből, mérnökökből és tudósokból áll.
„A Ford véleménye szerint az egymással modern Wi-Fi rendszeren keresztül kommunikáló, intelligens autók jelentik a következő határvonalat az ütközések elkerülésében, forradalmasíthatják az autóvezetést, illetve számos ütközés megakadályozásának potenciáljával bírnak” – fogalmazott Sue Cischke, a Ford Fenntarthatóságért, Környezetvédelemért és Biztonságért felelős alelnöke.
Az amerikai Nemzeti Közúti Forgalombiztonsági Szervezet októberben közzétett jelentése szerint a járművek közötti kommunikáció potenciálja hatalmas; évente akár 4,3 millió kisebb balesetben, azaz a kisebb koccanások mintegy 81 százalékában jelenthetne segítséget.
A radar alapú biztonsági rendszerekkel ellentétben, amelyek csupán a látható veszélyeket képesek felmérni, a Wi-Fi alapú rádiórendszer 360 fokos védelmet jelenthet a potenciálisan veszélyes helyzetekben, tehát akkor is, ha a vezető nem észlelheti a bajt.
Az autósokat így figyelmeztetni lehet majd arra, hogy autójuk egy kereszteződésben összeütközhet egy másik járművel, illetve, hogy a forgalomban jóval előttük egy autó hirtelen lassít vagy megáll, illetve, amikor az autópályán megváltozik a sűrű forgalom ritmusa. A rendszerek arra is figyelmeztethetik az autóst, hogy sávváltáskor fennáll az ütközés veszélye, hogy az út mellett álló jármű felé közelítenek, vagy hogy egy másik vezető elvesztette uralmát az autója felett.
Az intelligens járművek csökkenthetik a forgalmi torlódást is, s így időt és üzemanyagot takaríthatnak meg az autósoknak. A dugók az intelligens járművek és infrastruktúra hálózatával is elkerülhetők, hiszen ezek valós időben képesek feldolgozni a forgalmi és közúti információkat s a kevésbé zsúfolt útvonalakra terelni az autósokat.
A Ford ugyanakkor partnerséget alakít ki más autógyártókkal, illetve helyi és országos közúti hatóságokkal abból a célból, hogy olyan közös nyelvet hozzanak létre, amely garantálja, hogy egy közös kommunikációs szabvány segítségével az összes autó képes lesz a kommunikációra.
Ennek a magán- és a közszférát felölő partnerségnek a része lesz a világ első, államilag támogatott programja, amely 2011 nyarán kezdődik, s amelyben a Ford két prototípussal vesz részt. A Ford demonstrációs autói idén tavasszal kerülnek ki a forgalomba a fontosabb technológiai központok közvetlen környezetében. A szakértők véleménye szerint az intelligens járművek 5-10 éven belül a közutakra kerülhetnek.