Ma este a hivatalos rajtceremónia után az első gyorsaságival kezdetét veszi a Svéd-rali és ezzel a 2011-es Rali-világbajnokság is. Az új idény ugrás az ismeretlenbe, hiszen új szabályok léptek életbe és lecserélték a több mint tíz éve nagyjából azonos elvű WRC-ket. A Nemzetközi Automobil Szövetség új előírásainak megfelelően született az új Fiesta RS WRC, amely most debütál.  

Lehet, hogy miközben a Volkswagen a WRC-be tart, a Ford a Dakaron is elindul?
Christian Loriaux tervezte a Fiestát is, a motorral volt a legtöbb gond

Christian Loriaux tervezte a Fiestát is, a motorral volt a legtöbb gond

Christian Loriaux tervezte a Fiestát is, a motorral volt a legtöbb gond


Tegnap Karlstadban, a Svéd-rali központjában a gyári és privát versenyzők, csapattagok részvételével a Ford újra lerántotta a leplet a Fiesta WRC-ről. Az eseményen mi is ott voltunk, és megkérdeztük a Ford vezetőit az új sikergyanús versenyautóról.

Ahogy a Focus WRC-t, úgy a Fiesta WRC-t is Christian Loriaux tervezte. A 44 éves belga szakember elárulta, bár nagyon hasonló a Fiesta WRC a tavaly bemutatott Fiesta S2000-ehez, nem arról szólt a dolog, hogy egyszerűen fejlesztettek egy új motort hozzá, mindent újra kellett csinálni.

„Bár nagyon elégedettek voltunk a futóművel, a karosszériával és az erőátvitellel, biztosnak kellett lennünk benne, hogy az alkatrészek megbirkóznak az új generációs WRC extra sebességével és erejével” – mondta, majd hozzátette, hogy persze rengeteg információt kaptak a privát csapatoknál versenyző S2000-es modellekből, de leszámítva a bukócsövet és a kocsi vázát, nincs sok közös a külsőre nagyon hasonló modellek között. Minden erősebb, vagy könnyebb a WRC-ben.


11 000 kilométert tesztelték

11 000 kilométert tesztelték

11 000 kilométert tesztelték


Ennek ellenére arra a kérdésre, hogy mi okozta a legnagyobb kihívást, Lorauix egyértelműen a motort jelölte meg. Mint mondta, a versenymotort a Ford sorozatgyártású motorjából fejlesztették. Az utcai modelleknél alkalmazott közvetlen befecskendezést viszont nem nagyon alkalmazzák a versenysportban, a raliban pedig kötelező lett.

„Kissé komplikált és teljesen új volt számunkra. Emellett az erő átvitele, a sebességi fokozatok, valamint a hűtés elhelyezése adta a legtöbb munkát. Az új szabályok 1200 kilós minimális súlyt írnak elő, és ennek elérése sem volt egyszerű” – árulta el. Mint mérnök frusztrálónak találta, hogy a korábban a Focushoz sok pénzért kifejlesztett high-tech megoldásokat ki kellett dobni, és nem használhatták őket, de elégedett, mert a Fiesta olcsóbb, és így több privát versenyző is hozzájutott.  

Azt már Mikko Hirvonentől, a csapat egyik pilótájától tudtuk meg, hogy bár az új autót sem nehéz vezetniük, ez mégis sokkal többet kíván a versenyzőtől. „Az új szabályok nyomán nincs már az autóban aktív differenciálmű, kormányváltó és rajtautomatika sem, ez több feladatot ad a versenyzőnek, előtérbe helyezi a vezetői képességeket. Az új autót azonban másként kell vezetni, magasabb fordulatszámon kell tartani a motort és másként hajtunk a kanyarban.”

Utcai autóból is lehet versenygép

Kezdő tehetségeknek találták ki a Rally Academy-t

Kezdő tehetségeknek találták ki a Rally Academy-t

Kezdő tehetségeknek találták ki a Rally Academy-t


A Ford nemcsak profi versenyzőknek készít versenyautókat, de kínál lehetőséget kezdőknek is. Mint Varga Zsombortól, a Ford magyarországi PR igazgatójától megtudtuk, az idén induló WRC Academy-hez is ők biztosítanak autókat. „Ez egy hat sorozatos márkakupa, ahol minden résztvevő ugyanolyan Ford Fiesta R2-es modellekkel indul. E kocsik az utcai Ford Fiesta Sportra épülnek, amelyhez a WRC-ket is készítő M-Sporttól lehet átalakító csomagot rendelni. A motorjuk alapja is ugyanaz az 1,6-os, 120 lóerős szerkezet mint utcán. A sorozat lényege, hogy fiatal versenyzőknek biztosítsuk lehetőséget a motorsporttal való megismerkedésre.

A Ford Fiestát a tavaly márciusban kezdődött fejlesztés során számos neves versenyző tesztelte, többek között Henning Solberg és PG Andersson is. Ám mint megtudtuk, Malcolm Wilson, az autót építő M-Sport tulajdonosa is a kormány mögé pattant.

Az új szabályok szerint a motor már nem 2,0, hanem 1,6 literes, de továbbra is turbós

Az új szabályok szerint a motor már nem 2,0, hanem 1,6 literes, de továbbra is turbós

Az új szabályok szerint a motor már nem 2,0, hanem 1,6 literes, de továbbra is turbós


„A Fiesta, amit vezettem még a nagyon kezdetleges változat volt, a kész WRC-t nem próbáltam ki. Vezettem a Focus WRC-t is, és vélhetően én vagyok azon kevesek egyike, talán az egyetlen, aki vezette az összes Escort raliautót, mivel mióta a típusból raliautó épül, azt mi csináljuk. Az ok egyszerű, biztosan kell tudom, hogy jó a termék amit előállítunk. Nagyon fontos, hogy megismerjem, megértsem az autót, ehhez pedig vezetnem kell” – mondta el Wilson.

„Jók voltak az első benyomásaim, de hangsúlyoznom kell, hogy ez egy nagyon kezdeteleges változat volt és az egész egy reptéren történt. (Egy Fiesta S2000-es a Focus WRC visszafogott motorjával – a szerk.) Csak arról akartam megbizonyosodni, hogy a fejlesztés a megfelelő irányba halad, ebben a korai fázisban.” Mikor megkérdeztük, hogy vajon odatette-e magát, a korábban maga is versenyző Wilson a próba során, mosolyogva azt mondta: „Egy kicsit már idős vagyok, de kipróbáltam mit tud”

50 százalékkal olcsóbb lett a Fiesta a Focushoz képes

50 százalékkal olcsóbb lett a Fiesta a Focushoz képes

Nem csak marketing okai vannak, annak, hogy a Ford a Focus helyett a Fiestát indítja 2011-ben. A Nemzetközi Automobil Szövetség szerette volna jelentősen csökkenteni a World Rally Car-ok költségeit. Wilson kérdésünkre reagálva úgy vélte, ez a törekvés sikerült is.

„A FIA egyik célja valóban az volt, hogy olcsóbbá tegyük ezeket az autókat. És azt kell mondjam, ez sikerült. Ha összehasonlítjuk a Focus WRC-vel az 550 ezer fontba (175 millió forint) került, az új Fiesta WRC 370 000-be (118 millió forint) kerül. Természetesen egy-egy versenyhez kapcsolódó kiadások nem változtak, de jelentős összeggel csökkentettük az autóhoz tartozó költséget.”

Wilson csak a prototípust, a kész WRC-t nem vezette

Wilson csak a prototípust, a kész WRC-t nem vezette

Wilson csak a prototípust, a kész WRC-t nem vezette


Ez persze a gyári csapat költségvetésén aligha érezhető. Bár erre vonatkozóan nem kaptunk információt, az azért sokat elárul, hogy Wilson elmondta, soha ennyit még nem teszteltek. Több mint 11 000 kilométert futott a Fiesta. „Egy normál idény kezdetén, például korábban a Focusszal az idény előtt teszteltünk három napot és indultunk pl. Ausztráliába a nyitó versenyre.”

És koránt sincs vége a fejlesztésnek. „A motorokra vonatkozó homologizáció még nyitott, így továbbra is fejleszthetünk. Remélhetőleg a megbízhatóság rendben van, így azt gondolom, a motorteljesítmény fejlesztésére koncentrálhatunk. Ez az terület, ahol még látunk lehetőséget az előrelépésre.”

Papíron a korábbi és az új autó teljesítménye azonos, így rá is kérdeztünk, hogy melyik a gyorsabb. „A Fiesta egyes részeken gyorsabb, máshol lassabb, mint a Focus, mert nincs meg ugyanaz a motorteljesítménye. Egy valamit azonban mondhatok, a nézők nem fognak csalódni. Én úgy hiszem a hangja még jobb is, mint korábban volt. A legjobb, hogy senki a világon nem tudja, milyen gyorsak is. Az emberek találgatnak, de péntek reggelig semmit nem tudunk.”

Dakarra megy a Ford?

Lehet, hogy miközben a Volkswagen a WRC-be tart, a Ford a Dakaron is elindul?

Lehet, hogy miközben a Volkswagen a WRC-be tart, a Ford a Dakaron is elindul?

Lehet, hogy miközben a Volkswagen a WRC-be tart, a Ford a Dakaron is elindul?


A 2011-es Dakar-ralin volt egy pillanat, amely a Rali-vb régi időszakát idézte. Malcolm Wilson a kétszeres világbajnok Carlos Sainz-cal beszélgetett. Persze fotó is készült. A beszélgetésünkkor a helyzetre rákérdező kollégánknak, Bessenyey Krisztinának Wilson előbb nevetve, majd sejtelmesen válaszolt.

„A Dakar-ralit szervező A.S.O. meghívására voltam jelen a versenyen. Nagyon élveztem, sok új tapasztalatot adott. Ez egy kicsit más, mint a rali-világbajnokság, de sok a hasonlóság is. Jelenleg azonban nincsenek a Dakarral kapcsolatos terveim.”

Persze jött a kérdés: „Ha lennének ilyen tervei, akkor a Sainz-cal lennének? Úgy gondolom igen, ő a listám legelején állna.”

Januárban nincs rali-vb. A Fordnak meg ott a Kuga. Mi könnyedén látunk összefüggést.