A Kecskeméten 800 millió eurós beruházással Mercedes-gyárat építő társaság összesen 1,9 millió gépjárművet adott el tavaly a többi márkával – a Smart, az AMG és a Maybach típusú kocsikkal -, valamint a Mercedes kisbuszokkal és Daimler teherautókkal együtt. Az értékesítés így 22 százalékkal nőtt a válságos 2009-hez képest. Az árbevétel 24 százalékkal 97,8 milliárd euróra nőtt a szerdán megjelent beszámoló szerint.
2010-ben a kamat- és adófizetés előtti eredmény (EBIT) 7,3 milliárd euró volt, az egy évvel korábbi 1,5 milliárdos veszteség után.
2011-ben a bevétel mérsékelten nőhet, az EBIT viszont jelentősen meghaladhatja a 2010-es szintet. A személygépkocsik globális piaca 5-7 százalékkal nőhet, így akár rekord nagyságúra is bővülhet a társaság előrejelzése szerint. Igen fontos szerepe lehet az ázsiai feltörekvő piacoknak, elsősorban Kínának, viszont vegyesek a kilátások az amerikai, a japán és a nyugat-európai piacon – áll a Daimler jelentésében.
Tavaly a legnagyobb előrelépést Kínában és az Egyesült Államokban sikerült elérni. A két országban összesen 1,3 millió személygépkocsit adtak el.
A Mercedes-Benz Cars divízió – amelybe a Mercedes-Benz, a Maybach és a Smart márka tartozik – összesen 1,276 millió darab gépkocsit értékesített, ami 17 százalékos növekedés 2009-hez képest. A piac az értékesebb modellek felé mozdult el, a bevétel így még nagyobb mértékben, 29 százalékkal nőtt, 53,4 milliárd euróra. A divízióban az EBIT 4,656 milliárd euró volt. Egy évvel korábban még 500 millió euró mínusszal zártak. Az úgynevezett árbevétel-arányos nyereség 8,7 százalék volt, a 2009-es mínusz 1,2 százalék után.
A teherautókat gyártó Daimler Trucks üzletágban az értékesítés 37 százalékkal 355.300 darabra nőtt. A kisbuszokat gyártó Mercedes Vans divízió 224 ezer járművet értékesített, a Daimler buszokból összesen 39.100 darab kelt el világszerte 2010-ben.
A társaság pénzügyi szolgáltatásokkal foglalkozó üzletága 831 millió eurós nyereséggel zárt, a sajáttőke-arányos nyereség 0,2 százalékról 16,1 százalékra emelkedett.
A kutatás-fejlesztésre fordított összeg a 2009-es 4,2 milliárdról 4,8 milliárd euróra nőtt. A kutatás-fejlesztés területén elsősorban a kiemelkedő üzemanyag-hatékonyságú, környezetbarát meghajtási technológiák kifejlesztésére és új biztonsági megoldások kidolgozására koncentráltak.
Tavaly az autóipari fellendülés hatására közel 4 ezerrel nőtt az alkalmazotti létszám, az év végén világszerte 260.100 fő dolgozott a cégnél, a többség, 164.026 fő Németországban. A dolgozók az egész évben végzett munkájuk elismeréseképpen 3.500 euró extra jutalmat kapnak, az idén pedig az autó feltalálásának 125. évfordulója alkalmából újabb, legfeljebb ezer eurós jutalmat, a vállalatnál eltöltött idő függvényében.
Forrás: MTI