Az egyre inkább a 400 forinthoz közelítő üzemanyagár idén januárban tovább csökkentette az autózási kedvet. A Magyar Ásványolaj Szövetség legfrissebb adatai szerint a 2011. januári üzemanyag-fogyasztás mintegy 21%-os csökkenést mutatott 2009 hasonló időszakához képest. Wilde György – a szövetség főtitkára – szerint az év hátralévő részében is számítani kell az üzemanyag-fogyasztás visszaesésére, ami még inkább csökkenti majd a hazai autósok által megtett átlagos kilométerek számát.
Mindez kedvezően hat ugyanakkor a kötelező biztosítások káralakulására. A károk éves mértékét nagyban meghatározó kárdarabszám ugyanis egyenes arányban csökken a hazai autóhasználat csökkenésével. (Mi erre már tavaly rámutattunk, amikor arról értekeztünk, szerintünk nem a rendőrség munkája miatt van kevesebb baleset, hanem mert kevesebben közlekednek az utakon.)
Rácz István – a biztositas.hu ügyvezető igazgatója – kiemelte, hogy egy év alatt 14 százalékkal csökkent a magyarországi utakon bekövetkezett halálesetek száma, ami azért fontos, mert a súlyos balesetek teszik ki a kötelező biztosítások éves kárainak több mint 30 százalékát.
A kötelező díját lefelé módosító fenti tényezőkkel szemben áll ugyanakkor a javítási költségek évek óta tartó emelkedése. Az autók technikai fejlődésével párhuzamosan növekvő – már kis sebességű ütközés esetén is cserére szoruló légzsákok, szenzorok és fényszórók pótlása miatti – javítási költségek folyamatosan emelkednek.
Nem könnyű tehát megmondani, hogy az internet generálta versenyben a véglegesedni látszó bank- (és biztosítási), adó- és az emelkedő javítási költségek vagy inkább a csökkenő üzemanyag-fogyasztás és javuló baleseti statisztika lesz-e az, amely a kötelező biztosítások díjának alakulását a jövőben meghatározza.
Forrás: biztositas.hu