Rengeteg problémát okoz az autózás, de az egyes országok gazdasági állapotát le lehet mérni az autóparkjuk alapján.  Ennek megfelelően hazánkban is a rendszerváltás után lassan, de bővült és fiatalodott az autópenetráció.

11,3 év a hazai autópark átlag életkora
11,3 év a hazai autópark átlag életkora

11,3 év a hazai autópark átlag életkora

11,3 év a hazai autópark átlag életkora


Mint a Statisztikai Hivatal most közölt adataiból kiderül 2002-ben még 2,6 millió személyautó futott Magyarországon, majd az egyre növekvő szám 2007-ben átlépte a hárommilliót és 2008-ban elérte a csúcsot, ami 3 055 427 darabot jelentett.  A 2008-ban a válság hatására csökkeni kezdett az autóeladás idehaza, így az autóállomány sem bővült tovább.  2009-ben még továbbra is hárommilliónál több személygépkocsi volt, de 2010-re ez a szám 2,98 millióra csökkent.

A fenti tendenciával párhuzamosan az autópark fiatalodása is megállt, sőt visszafordult. 2002-ben a KSH adati szerint 11,7 év volt a hazai személyautó-állomány átlagéletkora, amely fokozatos csökkenés mellett 2007-re 10,3 évre csökkent. 2008-tól azonban újra korosodik a flotta. Mostanra 11,3 évre emelkedett az átlagéletkor.

Persze ez a jelenség nemcsak nálunk jellemző, Németországban például a 2009-es 7,6-ról 2010-re 8,2 évre nőtt az autók átlagéletkora.

A Datsun a legöregebb márka Magyarországon

A Datsun a legöregebb márka Magyarországon

A Datsun a legöregebb márka Magyarországon


A nagydarabszámban értékesített márkák forgalomban lévő modelljeit figyelembe véve a Chevrolet autói a legfiatalabbak hazánkban, azok átlagosan csupán 4,5 évesek, de fiatal a KIA is, a maga 5,1 évével. A korelnök a Datsun, amely 28,6 éves, megelőzve a 28,3 éves Moszkvicsot és a 24,8 éves Polski Fiatot. A Ford állomány 9,9 éves, az Opel 11,3, a Volkswagen 12,7.

Hazánkban továbbra is Opelből fut a legtöbb, a német márka autóból 429 636 darabot tart nyilván a 2010-re vonatkozó statisztika. Második legtöbb Suzukiból van, 404 ezer darab, de jelentős az aránya a Volkswagennek (261 832 db), a Fordnak (226 797 db) és a Renault-nak (190 923 db) is.

Ladából továbbra is fut 117 ezer darab a hazai utakon, ami közel annyi, mint a Toyoták száma (121 ezer). Trabantból van még 41 ezer, Wartburgból 27 ezer, de Moszkvicsból csak 1313 darab.  A prémium modellek között a Mercedes vezet a maga 54 218 darabos állományával, ami pár százzal több mint az Audik száma, BMW-kből 47 ezerről tudni.

A KSH adatai szerint 2010-ben összesen 61314 személygépkocsit helyeztek először forgalomban Magyarországon. A Datahouse adataiból tudjuk új autóból 43 476 került forgalomba 2010-ben, amiből könnyen látható, hogy nagyjából 17 ezer használtautót hoztak be az országba a tavalyi évben.