Folytatódik a rali-világbajnokság, az évad harmadik versenyét Portugáliában rendezik, ahol a Mexikó-ralin az élről kieső Sebastien Ogier szeretné megismételni tavalyi sikerét. Kimi Räikkönen is visszatér a sorozatba.
A Portugál-rali a WRC egyik legkedveltebb és egyben egyik legkalandosabb történelmű ralija. Korábban stabil részese volt a sorozatnak, aztán a 2001-es időjárás megpecsételte a rali sorsát egy időre. Az eső áztatta utak járhatatlanokká váltak, és a csapatok panaszkodtak, hogy lehetetlen versenyezni ilyen rossz körülmények között. A verseny kimaradt a WRC sorozatból, majd 5 éves kihagyás után 2007-ben ismét helyet kapott a versenynaptárban.
A 2006-2007-es tél azonban többségében száraz volt, így a portugál gyorsasági szakaszok kitűnő állapotban voltak, nem is okoztak csalódást a versenyen. Azóta nincs különösebb gond az eddig jól időzített időpontban rendezett versennyel.
2008-ban egy IRC (Intercontinental Rally Challenge) versenynek adott helyet. 2009-ben aztán visszatért a raliversenyek elitjébe. Idén márciusra került a verseny. Tavaly májusban már a korai nyár várta a versenyzőket, most még csak épp érezteti a hatását a tavasz. Az időjárás ilyenkor pedig még igencsak változékony, főleg a tenger mellett. A nedves murvás utak felboríthatják teljesen a sorrendet, ha esik, a legjobb helyzetben a legelőször rajtoló autó lesz. Száraz időben viszont az első csak az utat söprögeti, s az utána következők előnyösebb helyzetből indulnak.
A hétvégi futam nagy esélyese a Citroën lehet, hiszen mióta visszatért ez a verseny a világbajnoki porondra, mindig a francia márka autói nyertek. 2007-ben és 2009-ben Sebastien Loeb, 2010-ben pedig Sebastian Ogier vihette haza a győztes trófeát Portugáliából.
„A Citroën mindig domináns szerepet játszott ezen a ralin. Amennyiben az időjárás jó lesz Portugáliában, megtudhatjuk, hogy mennyire versenyképesek az autók normál körülmények között: vagyis olyanok között, amelyekkel még néhány rali során kell szembenéznünk. Ez a verseny minden nehézséget tartalmaz, amellyel a világbajnokság során találkozunk. A ritmusa gyakran változik a gyors részektől egészen a hegyes-kanyargós utakig. A célunk az, hogy olyan jól teljesítsünk, mint Mexikóban, és ez győzelmet jelent” – szögezte le magabiztosan a címvédő, Sebastien Loeb.
Bár a Mexikó-rali eléggé szerencsétlen módon végződött számára, mégis magabiztos Sebastien Ogier a hétvégét illetően. „Biztos vagyok benne, hogy ugyanolyan körülmények között gyorsabb lehetek nála (Loebnél), jól jön nekem, hogy a szezon vége még messze van” – mondta Ogier, aki itt szerezte meg pályafutása első WRC-s győzelmét, tavaly. Ogier győzelmével újból ringbe szállhatna a világbajnoki címért folyó küzdelemben, főleg ha még a Power Stage-győzelemért járó három pontot is be tudná zsebelni.
Miközben Sebastien Ogier győzelmi reményekkel vág neki a hétvégi ralinak, addig a fordos Jari-Matti Latvala azt tűzte ki célul, hogy ezúttal nyugodtan alakuljon a Portugál-rali a számára és egyáltalán célba érjen. A 25 éves pilóta az elmúlt két évben balesetet szenvedett autójával, ráadásul a 2009-es baleset a sportág egyik legnagyobbja is volt egyben. „Ez a szezon legnehezebb murvás ralija” – szögezte le Latvala, akinek ez lesz a negyedik próbálkozása ezen a ralin.
Nála sokkal jobban szerepelt eddig Portugáliában a Ford csapat másik tagja, Mikko Hirvonen, aki a Svéd-ralin aratott győzelme és a mexikói második helye után vezeti a bajnokságot. Hirvonen elsőként rajtolva mindenképpen esőben reménykedik. A finn négynapos teszttel készült a versenyre.
Tavaly csak ötödik lett, de idén szeretne a dobogóra állni Petter Solberg. A norvég pilóta az eddigi két versenyen nagyon jó tempót autózott, de műszaki hibák miatt elmaradt a kiemelkedő eredmény.
„Élvezem a portugál szakaszokat” – mondja Solberg. „Gyorsak és technikásak, tetszenek nekem. Egy napot teszteltünk Portugáliában, így most van sok információnk, ami segíthet megtalálni a legjobb beállítást erre a versenyre. Mexikóban láttuk, hogy megvan a sebességünk, szóval magabiztos vagyok a jó portugál eredményt illetően.”
Miután kihagyta a Mexikó-ralit az ICE 1 Racing illusztris versenyzője, Kimi Räikkönen, visszatér a versenyzéshez Portugáliában. 2007 Forma-1-es világbajnoka egy franciaországi teszttel készült a Portugál-ralira, amelyen 2010-ben a 10. helyen ért célba.
A MINI WRC első hivatalos fellépése májusban, Szardínián lesz, ám Portugáliában bemutatkozik a kisöccse, a MINI S2000-es. Motorja ugyanúgy 1,6-os turbós és négykerék-hajtás tartozik hozzá, akár a WRC-nél.
A versenyről:
Idén ismét nem Portóban lesz a rali főhadiszállása, hanem délen, Faróban, az Algarve régióban. A rali történelmében először lesz egy gyorsasági szakasz északabbra, Lisszabonban. Ráadásul a shakedownt szerda délutánra tették a szervezők, majd csütörtök délután vág neki a mezőny a ralinak egy szuperspeciállal.
Ezt az első gyorsasági szakaszt Lisszabon utcáin rendezik. Ezt talán nem is bánják annyira a versenyzők, hiszen a 3,27 km-es szakasz mellett várhatóan tömött sorokban sorakoznak majd a lelkes portugál rajongók.
Összesen 75 autó szerepel a nevezés listán. A rali 17 gyorsasági szakaszból áll majd, s ezek összesen 385,37 kilométert tesznek ki. A rali teljes hossza: 1359,71 km. A 17. szakasz lesz a külön pontokért vívott Power Stage, a 31,04 km-es szakaszt ezúttal is élőben közvetítik.
A világbajnokság állása a Mexikó-rali után:
Pilóták
1. M. Hirvonen 46 pont
2. S. Loeb 37 pont
3. J-M. Latvala 31 pont
4. M. Östberg 28 pont
5. P. Solberg 23 pont
6. S. Ogier 15 pont
Konstruktőrök
1. Ford 73 pont
2. Citroën 47 pont
3. M-Sport Stobart 36 pont
4. Petter Solberg WRT 12 pont
5. Ice 1 Racing 8 pont
Forrás: Amber PR