Sokak számára a GPS járművédelmi berendezések egyetlen nagy, homályos kategóriát képeznek. A védelem színvonalában, mértékében azonban hatalmas különbségek vannak egy 10 éves és egy korszerű eszköz között.

Veszélyesek az elavult GPS őrök 1
Veszélyesek az elavult GPS őrök 11


A választék alján – a kocsi eltulajdonításának nehézségét tekintve is – a kis műhelyekben beszerelt eszközök szerepelnek. Ezek lényegében egy átlagos riasztóhoz illesztett GPS egységből állnak, amely valamely, többnyire GSM eszközzel riaszt, vagyis küld valamiféle jelet valahová, leginkább a tulajdonos telefonjára – tudjuk meg a GPS járművédelem történetét ismertető Windisch Mírától.

A Skyguard cégvezetője hozzátette: sajnos hasonló védelmi szintet képviselnek a jó nevű, de elavult, tízéves rendszerek is, amennyiben a tulajdonosok nem fordítottak kellő figyelmet a szinten tartásukra.

Míg 10 évvel ezelőtt a beszerelt elektronika több, nagyjából cipősdoboznyi egységből állt, ma már egy ilyen szerkezet központi egysége a mai mobiltelefonok méretében készül. Ez többek között azt jelenti, hogy a készüléket sokkal könnyebb elrejteni az avatatlanok elől, ami jelentősen hosszítja a hatástalanítására fordítandó időt.

Veszélyesek az elavult GPS őrök 12


A méretcsökkenéssel ötödére esett vissza a rendszerek nyugalmi áramfelvétele is, ami azt jelenti, hogy a lopásvédelmi arzenál és az autó akkumulátora akár többheti állás után is aktív, használható marad.

Változott a kommunikáció módja is. Régen a GSM adók kizárólag hanghívásra voltak alkalmasak – faxhoz hasonlóan továbbítva az adatokat -, ma pedig jellemzően GPRS technológiával, akár folyamatosan kommunikálnak a felügyeleti központtal. Ez utóbbi – bár nem új fejlesztés – szintén meghatározó a védelem szempontjából, hiszen egy 24 órás felügyelet azonnal reagál, a riasztást közvetlenül a rendőrséghez továbbítja, és a körülményektől függően azonnal le tudja tiltani a járművet.

Ehhez képest egy felügyeleti központ nélkül működő rendszer legfeljebb a tulajdonost tudja értesíteni, akinek az intézkedési jogköre kérdéses, és nem is biztos, hogy azonnal reagálni tud a helyzetre.

Változott a járműbe épített szenzorok, elektronikai eszközök választéka is. A nyitás-, mozgás- és más érzékelők mellett a mai, canbusos elektronikával szerelt autók – ma már mind ilyen – új lehetőségeket és feladatokat adtak a fejlesztőknek. Kevesebb
a vezeték, könnyebb az autó gyári elektronikájához csatlakozni, azonban a tolvajok is épp ezt használják fel. A mai rendszerek ezért többek között a gyári elektronika hozzáférési pontjait is blokkolják.