Európa-szerte több mint 3000 diák és tanár számos középiskolából, egyetemről és főiskoláról már hónapok óta dolgozik egyedülálló, futurisztikus autókon. A csapatok céljai megegyeznek: minél nagyobb távot megtenni a lehető legkevesebb üzemanyag felhasználásával. Május 26. és 28. között a németországi EuroSpeedway Lausitz pályán tesztelheti munkájukat, a 27. Shell Eco-marathon Europe versenyen. A versenyre rekordmennyiségű jelentkezés érkezett, öt magyar csapat is indul a megmérettetésen.
A csapatok két kategóriában nevezhetnek a versenyre: Prototípus kategóriában, ahol a tervezési hangsúly a minél könnyebb jármű létrehozására és a hatékonyság maximalizálására összpontosul a futurisztikus autók esetén; a másik kategória az UrbanConcept, ahol az autók megjelenésükben is jobban hasonlítanak a mindennapi járművekre. Idén 168 Prototípus és 54 UrbanConcept jármű versenyez: 222 csapat 26 országból.
A csapatok hagyományos és alternatív üzemanyagok közül választhatnak. A belső égésű motorokkal rendelkező járművek használhatnak benzint, dízelt, gázból készült folyékony üzemanyagot, biodízelt vagy etanolt. Az elektromos motorral rendelkező autók hidrogén, napelemes vagy villamos hálózatról tölthető akkumulátoros technológiát alkalmazhatnak. A Plug-in kategóriát 2010-ben sikeresen tesztelték a versenyen, az idei évtől különálló kategóriaként szerepel 29 induló csapattal, 12 országból.
A 2010-es európai eseményen megdőlt az egyetlen liter üzemanyaggal megtett távolság rekordja, az első helyezett 4896,1 kilométerre jutott.
A 2011-es Shell Eco-marathon Europe versenyen öt magyar csapat indul
Prototípus kategória:
– Team Orca, Pécsi Tudományegyetem, Pollack Mihály Műszaki Kar – az idei év egyik új csapata, fő céljuk, hogy sikeresen teljesítsék a versenyt. Autójuk kevesebb mint 35 kg, saját fejlesztésű etanolos motorral és önhordó karbonszálas karosszériával.
– Az Electric Kandó csapat a Kandó Kálmán Szakközépiskola és Szakiskola növendékeiből áll, ez Kecskemétről az első hazai középiskolás csapat, amely benevezett a versenyre. Céljuk, hogy első évükben bizonyítsák, technikus csapatuk is megállja helyét az esetleg már többéves tapasztalattal rendelkező egyetemi csapatok mellett a Plug-in kategóriában. Szorosan együttműködnek a GAMF csapattal – az idei versenyszezonra a Kecskeméti Főiskola csapata felajánlotta tavalyi járművének karosszériáját a középiskolásoknak.
– A JFSZ Racing Team az Óbudai Egyetem Bánki Donát Gépész és Biztonságtechnikai Mérnöki Kar szervezésében már veteránnak számít; idén több kar diákja is csatlakozott a csapathoz, ami megkönnyíti a munkát. Már negyedszerre szállnak harcba egy teljesen megújult autóval, amely kifejezetten a versenyre készült a pilóta köré építve.
– A Kecskeméti Főiskola GAMF csapata a tavalyi év egyik meglepetése volt: ők ugyanis az új magyar Shell Eco-marathon Europe-rekorderek 1588 kilométerrel – később egy másik versenyen ezt is sikerült túlszárnyalni, 1941 km-t tettek meg -, idén a cél, hogy 17 kg alatt maradjon az autó súlya, ami remélhetőleg elősegíti a még nagyobb táv megtételét.
UrbanConcept kategória:
– A győri Széchenyi István Egyetem SZEnergy csapata idén új, nagyobb hatékonyságú napelemeket alkalmaz annak érdekében, hogy megvédje bajnoki címét Solar kategóriában. A napelemes autóval induló csapat idén tovább szeretne javítani pozitív energiamérlegén.