A Vancouverben megrendezett kanadai elektroautó kiállításon egy kis vörös kocsit csodáltak meg a legtöbben. Az ok: egyharmaddal könnyebb egy hasonló méretű Ford Fusionnál, mindössze 1125 kilogrammot nyom. A Kestrel (Vörös Vércse) típusnevű elektromos hajtású kiskocsi karosszériája ugyanis nagyrészt kenderből készült…
A máig csodált Trabant aztán végül igazolta, hogy nem csak acélból készíthető karosszéria. Speciális kocsikban pedig (Forma-1) világszerte üvegszál erősítésű műanyagokkal váltották fel az acélt.
A Kestrel karosszériája háromnegyed részben kendermorzsalékból, a többiben az ahhoz kevert polimergyantából készül. Lítium-ion akkumulátoraival 90 km/órás sebességet érhet el, és az akkuk mindössze 45 percig tartó feltöltésével – a sebesség, a terep- és a közlekedési viszonyoktól függően – 40-160 kilométeres távolságot futhat be.
Az első szériakocsikat a jövő év elejétől lehet 25 000 kanadai dollárért – hozzávetőleg 4,9 millió forintért – megvásárolni.
A kétszíkű kender (canabis sativa) sokhasznú alapanyagnövény. Áztatással, tilolással, töréssel kezelt szálaiból kötelet, kócából tömítést, szigetelőanyagokat, magjából étolajat, gyógyszert, termős virágából marihuánát, gyantájából préseléssel pedig hasist lehet előállítani.
A pusztító drogok távoltartása érdekében az Egyesült Államokban megtiltották a kender ipari célú termesztését és felhasználását is. Emiatt a Kestrelt sem lehetne az Egyesült Államokban gyártani, pedig a kanadai cég meggyőződése, hogy az akkuk miatt súlyos elektromos és hibridkocsik elterjedését jelentősen segítheti a könnyebb, a kenderből készült karosszéria.
Forrás: MTI