A Portugál-rali szombati programja

SS8 Almodovar 1 – 26,23 km
SS9 Vascao 1 – 25,26 km
SS10 Loule 1 – 22,56 km
Szerviz Algarve Stadion
SS11 Almodovar 2 – 26,23 km
SS12 Vascao 2 – 25,26 km
SS13 Loule 2 – 22,56 km
Szerviz Algarve Stadion

A szombati volt a 2011-es Portugál-rali leghosszabb napja, két körben három szakaszt teljesített a mezőny, összesen 148,10 kilométer hosszan. Éjszaka eső áztatta a verseny helyszínét, ami segített az élen álló, így elsőként rajtoló Jari-Matti Latvalának. A Ford finn versenyzője így kevesebbet veszített annak ellenére, hogy elsőként rajtolt. A délelőtti első két szakaszon meg is tudta őrizni elsőségét.   

A Citroën eközben azzal vádolta a Fordot, hogy tisztességtelen módon támogatta Latvalát a győzelemért vívott harcban. Történt ugyanis, hogy Hirvonen defektet kapott a szombati második, azaz a kilences szakaszon és a kereket a pályán cserélte ki. És bár a harmadik helyen álló Sebastien Loeb három perccel rajtolt a finn mögött, így annak porába került.

Ogier-től csak Loeb veheti el a győzelmet 1
Ogier-től csak Loeb veheti el a győzelmet 33 „Én sem lennék boldog hasonló helyzetben” – mondta Hirvonen. „A következő szakaszon odajött hozzám és elnézést kért tőlem, én pedig mondtam, hogy nagyon sajnálom, de nem volt semmi, amit tehettem volna.”


„Persze mindenkinek úgy tűnhet, hogy Jari-Mattit védtük, de én csak vissza akartam ülni az autóba és nyomni, ahogy a csövön kifér, ami akkor a helyes dolog volt. Nem tudtam, mennyi ideig tartott a kerékcserénk, de nem láttam sem port, sem senkit érkezni, így azt gondoltam, nagyon jól csináltuk. Visszaültünk az autóba és mentünk tovább.”

Loeb, aki úgy vélte, hogy az eset tönkretette a versenyét, miután 30 másodpercet veszített, így nyilatkozott: „Haragudtam Mikkora, de nem az ő hibája volt. Gondolhatta, hogy ott vagyok, de nem tudhatta biztosan. A semmiért viszont nem állhat meg.”
Ogier-től csak Loeb veheti el a győzelmet 34 A címvédő ugyanakkor megerősítette, hogy a Citroën rádión felhívta a Ford csapatot, hogy kérje meg Hirvonent, álljon félre és engedje őt el. „A Ford döntése volt, hogy nem engednek el, miután én megkértem a csapatomat, mert olyan porban voltunk, hogy nem láttam semmit. Felhívták a Fordot, majd azt mondták, hogy hátul kell maradnom.”

Malcolm Wilson, a Ford csapat vezetője megerősítette, hogy valóban zajlott rádióbeszélgetés, de hozzátette: „Elmagyaráztuk, hogy Mikkonak defektje volt, de már újra teljes tempóban száguld. Kétszer vagy háromszor visszatértek újra, mert Loeb érthetően aggódott, de nem érzem magam rosszul amiatt, ami történt. A nap végére ez úgy is már csak egy vihar a pohár vízben, így Sebastien bocsánatot is kért Mikkotól. Tudta, hogy hiba volt azt tenni, amit a szakasz végén tett.” 

Loeb ugyanis mérgében a beíróban hátulról szándékosan nekikoccant Hirvonen autójának.  


És miért is volt vihar a biliben? Mivel a Ford pilótái drasztikusan estek vissza délután. Latvala Fiesta WRC-jében eltört az egyik féltengely a 12-es szakaszon, majd a következő szakaszt defekttel teljesítette. Nem volt idejük ellenőrizni a gumikat a rajt előtt, mert a hajtás javításával foglalkoztak, nem is vették észre, hogy ereszt az egyik kerekük. Összesen több mint négyperces hátrányt szedett össze a finn, aki ezzel a harmadik helyre került.

A Loule szakasz Hirvonennek sem tett jót, miután eltört versenyautója felfüggesztése és a defekttel begyűjtött két perc mellé további hármat spájzolt. A műszaki hiba nyomán az ötödik helyen áll, minimális különbséggel Matthew Wilson mögött.

„A hátsó felfüggesztés egyszerűen csak összeesett” – mondta Hirvonen. „Tényleg fogalmam sincs, miért. Nem mentünk túl szélesen sehol, lehet, hogy csak a kemény kövek miatt vagy csak magától eltört.”

Ezen az utolsó szakaszon Loeb utolérte mindkét fordos pilótát, akik ezúttal félreálltak, hiszen sokkal lassabbak voltak a hétszeres világbajnoknál.
Ogier-től csak Loeb veheti el a győzelmet 35 Az egyetlen versenyző, aki ma maximálisan elégedett lehet, az Sebastien Ogier. A francia pilóta két szakaszt megnyert, a leggyorsabb három között volt. A nap végére pedig 37,5 másodperces előnyt halmozott fel Loebbel szemben.

„Jelenleg tökéletes a helyzet, de még hátra van 100 km, és láttuk, hogy sokaknak volt gondja” – mondta az első vb-győzelmét tavaly épp a Portugál-ralin megszerző Ogier. „Igyekeztem vigyázni a gumikra és az autóra, de ez nem könnyű. Hibák nélkül holnap is rendben kell lennie, de még nem vagyunk a célban.”

És tényleg nem. Sebastien Loeb holnap valószínűleg megpróbálja ledolgozni a hátrányát. Mexikóban hasonló helyzetben Ogier hibázott és akkor is a második Loeb nyert. Persze elképzelhető, hogy Loeb nem akar kockáztatni és megelégszik a második hellyel, de nem azért nyert hét vb-címet, mert feladná.

Nem is beszélve arról, hogy az utolsó szakasz a power stage, amiért pluszpontok járnak, de csak annak, aki nem spórol, és a legjobb három között van, de aki határon megy, az hibázhat.

A pályafutása egyik legjobb eredményét produkáló, negyedik Matthew Wilson ma Henning Solberggel csatázott, míg a norvég defektet nem kapott, illetve később Mexikóhoz hasonlóan a meghibásodó szervóval küzdött.

Solberg immár csak egy perccel előzi meg Kimi Raikkönent, aki ma már sokkal elégedettebb volt a DS3 WRC viselkedésével, miután este változtattak annak beállításán. A 2007-es Forma-1-világbajnok megelőzte Federico Villagrát, majd újabb pozíciót nyert, amikor a MINI S2000-essel remeklő Arindo Araújo járművében meghibásodott a motor, és feladta a versenyt.

Räikkönen és Villagra sem érezheti biztonságban magát, ma ugyanis a 20.-ról a 9. helyre zárkózott fel Petter Solberg, aki három szakaszt is nyert szombaton. Ha holnap is hozza a tempóját, akkor a száz kilométer elég, hogy a több mint kétperces hátrányát ledolgozza. Solberg biztosan megpróbálja.

„Ma pontosan az történt, ami tegnap este terveztünk” – mondta Solberg. „A pontszerzést céloztam meg, és úgy vélem, még előrébb is juthatunk az értékelésben holnap. Az autó tökéletesen működött ma. Megvolt a sebességünk és szakaszokat nyertünk.”

A Portugál-rali állása a szombati napot követően (13/17):

1. Sebastien Ogier Citroën Total WRT DS3 WRC 2 ó 59 p 30,2 mp
2. Sebastien Loeb Citroën Total WRT DS3 WRC +37,6 mp
3. Jari-Matti Latvala Ford Abu Dhabi WRT Fiesta RS WRC +4 p 14,6 mp
4. Matthew Wilson M-Sport Stobart Ford Fiesta RS WRC +5 p 26,8 mp
5. Mikko Hirvonen Ford Abu Dhabi WRT Fiesta RS WRC +5 p 32,5 mp
6. Henning Solberg M-Sport Stobart Ford Fiesta RS WRC +7 p 46,4 mp
7. Kimi Räikkönen ICE1 Racing Citroën DS3 WRC +8 p 55,2 mp
8. Federico Villagra Munchis Ford WRT Fiesta RS WRC +9 p 10,0 mp
9. Petter Solberg PSWRT Citroën DS3 WRC +11 p 27,1 mp
10. Denis Kuipers FERM Powertools Ford Fiesta RS WRC +13 p 07,9 mp

Továbbiak:

15. Khalid Al-Qassimi Team Abu Dhabi Fiesta RS WRC +22 p 51,9 mp
17. Armindo Araújo Motorsport Italia/BAMP Mini John Cooper Works S2000 +24 p 19,6 mp
21. Anders Grondal Subaru Impreza STi +27 p 48,2 mp
24. Daniel Oliveira Brazil WRT Mini John Cooper Works S2000 +29 p 50,1 mp
34. Peter Van Merksteijn Van Merksteijn Citroën DS3 WRC +34 p 47,0 mp
55. Mads Ostberg M-Sport Stobart Ford Fiesta RS WRC +59 p 43,8 mp

A részletes eredményekért kattintson erre a linkre!

A Portugál-rali holnap négy szakasszal zárul.