Drámai mértékben csökkentené Európa kőolaj importfüggőségét, a közlekedés széndioxid-kibocsátását pedig 60 százalékkal mérsékelheti 2050-ig az az átfogó európai uniós közlekedési stratégia, amelyet hétfőn ismertetett az Európai Bizottság Brüsszelben.
Siim Kallas közlekedési biztos egyebek között azt szeretné elérni, hogy az évszázad felétől a városok belső részeiben ne közlekedjen többé, hagyományos üzemanyaggal működő gépkocsi. A közepes távolságú személy- és áruszállítás 50 százalékát a terv szerint közutak helyett vasúton vagy vízen kell lebonyolítani 2050-re. Ugyanakkor szeretnék elérni, hogy 300 km-nél hosszabb útnak az emberek többsége már ne autóval vágjon neki, helyette üljenek vonatra.
A légi közlekedésben az alacsony széndioxid-kibocsátással járó, fenntartható üzemanyagok felhasználási mértéke 40 százalék legyen, a hajózásból származó kibocsátások pedig legalább 40 százalékkal csökkenjenek.
Kallas fogalmazása szerint egy versenyképes közlekedési ágazat útitervét mutatták be, amely egyszerre teszi lehetővé a mozgékonyság fokozását és a kibocsátások csökkentését.
„A mobilitás visszaszorítása nem jöhet szóba megoldásként, de az sem, hogy minden marad a régiben – fogalmazott a biztos. A közlekedési rendszer kőolajfüggőségét hatékonyságának feláldozása és a mobilitás veszélyeztetése nélkül is fel tudjuk számolni. Van olyan megoldás, amely mindenki számára előnyös lehet.”
„A versenyképes közlekedési rendszerek létfontosságúak a gazdasági növekedéshez, a munkahelyteremtéshez és az emberek mindennapi életminőségének biztosításához, illetve ahhoz, hogy Európa versenyképes maradjon a világban” – szögezte le Kallas.
Nemzetközi környezetvédelmi szervezetek ugyanakkor a klímavédelem elleni harc szempontjából máris bírálták a tervet. Brüsszelben kiadott közleményében a Greenpeace például arra hívta a figyelmet, hogy a terv 2030 utánra időzíti az üvegházhatást fokozó gázok kibocsátásának nagyarányú csökkentését, és ezzel egy generációval késlelteti a tényleges fellépést ezen a területen.
Forrás: MTI