Idén 75 éves dízelmotor, ennek kapcsán a 125 éves Bosch érdekes összeállítást közölt a dízelmotorról. A világ legelső sorozatgyártású dízelmotoros személygépkocsiját, a Bosch befecskendező-rendszerrel felszerelt Mercedes-Benz 260 D modellt 1936-ban mutatták be a Berlini Automobil-kiállításon. Egyharmadával kevesebb üzemanyagot fogyasztott, mint az azonos teljesítményű benzinmotoros modell.
Kezdetben kiábrándító volt az eladott gépkocsik darabszáma, mert akkoriban a dízelautó sem teljesítményben, sem az erőforrás sima járásában nem tudta felvenni a versenyt benzinmotoros társával. Ám 1950-re a Bosch már egymillió dízelszivattyút gyártott személygépkocsikhoz és teherautókhoz.
A valódi dízelláz 1975-ben kezdődött, hátterében pedig a VW Golf dízelmodellje állt. A Golf GTD modellje turbófelöltőjével és gyors autó benyomását keltő megjelenésével az első sportos, dízelüzemű személyautóként szinte kultusszá vált. Az 1980-as évek derekán érkezett el a dízelmodellek elektronikus változatának hajnala: 1987-ben a BMW 524 TD modelljében első ízben alkalmazott hathengeres turbódízel motorjával.
Az 1990-es évtized végén rendelkezésre álló összes műszaki megoldás közül végül a közös nyomócsöves technológia emelkedett ki: 1997. évi indulását követően a Mercedes-Benz 220 CDI-ben és az Alfa Romeo 156 JTD-ben alkalmazták először az új rendszert.
A Bosch megállapítása szerint továbbra sem várható, hogy csökken a fejlődés lendülete, a dízelmotor még 20 év múlva is a személygépjárművek legfontosabb hajtási rendszerei között szerepel majd. 2015-re 30 százalékkal kisebb fogyasztás és CO2-kibocsátás várható.
A szélsőséges méretcsökkentés eredményeként a jövő dízelmotorjai mindössze háromhengeresek lesznek, körülbelül 1,1 liter összlökettérfogattal, ennek ellenére dinamikus, kifinomult jellemzőkkel rendelkeznek majd. A mintegy 100 kW (136 LE) teljesítmény mellett beérik a 100 kilométerenkénti 3,6 literes átlagfogyasztással.
Manapság ez a teljesítmény 1,8, 2,0 liter hengerűrtartalomból, a fogyasztás pedig 1,3, 1,4 liter hengerűrtartalomból produkálható.
Az Euro 5-ről az Euro 6-ra történő átállás, azaz többek között a nitrogén-oxid-kibocsátásnak a jelenleginek több mint felére csökkentése érdekében tovább növelik a kipufogógáz-visszavezetés arányát, a töltőnyomást a töltőlevegő számára, illetve a befecskendezési nyomást a motor fordulatszám-tartományának nagyobb részén, s ezzel csökkentik a nitrogén-oxid szintjét az égési folyamat során.
A még ennél is szigorúbb károsanyag-kibocsátási határértékek betartása, valamint az üzemanyag-fogyasztás és a CO2-kibocsátás további csökkentése céljából a Bosch olyan befecskendező-rendszereket fejleszt, amelyek 2000 barnál nagyobb nyomást tudnak előállítani, ez egyetlen négyzetcentiméteren két tonna tömeg súlyának felel meg.
Az egyetlen ütemben nyolc befecskendezésre is képes piezoelektromos befecskendezők esetében a befecskendezés ideje egy ezredmásodpercnél is rövidebb, vagyis egy befecskendezés a hangsebességnél kétszer gyorsabb.