Valószínűleg nem meglepetés, hogy Franciaországban és Olaszországban kifejezetten kedvelik a krémszínű autókat, hiszen itt nagyon erős a kávékultúra. De miért favorizálják a csehek a kéket minden más nemzetnél jobban? S noha Írországról azt mondják, hogy a zöld sziget, az itt élők inkább ezüstszínű autót szeretnek vezetni. Ez csak néhány megállapítás a Ford tanulmányából, amely az európai nemzetek színpreferenciáit vizsgálta autóvásárlás tekintetében.
„A vásárlók részéről nagyon személyes döntés, amikor kiválasztják autójuk színét, és ha az ember kicsit mélyebbre ás, akkor azt találja, hogy az európai piacokon a kultúra, a divat és az ízlés jelentős hatással van arra, hogy milyen színt választ a vevő” – magyarázza Julie Francis, a Ford színekkel és anyagokkal foglalkozó dizájnere.
Mint az elemzés rámutat, egyre több vásárló választ barnát, rezet és egyéb földszíneket, ezen preferenciáinak megértése pedig segít a Fordnak, hogy lépést tartson a vásárlókkal, és a megfelelő fényezésű autókat tartsa raktáron és bemutatótermeiben.
A fehér továbbra is nagy előnnyel vezet Törökországban (az eladott autók 49 százaléka), és nagy többséggel bír általában a Fordok között. Ugyanakkor Törökországban – nyilván a gyakorta forró klíma miatt – a fekete a legkevésbé keresett szín. Dániában viszont a fekete vezeti a listát, a fehér kullog a sor végén. A földrajzi és klimatikus viszonyok ugyanakkor nem minden esetben határozzák meg az autóvásárlók ízlését: Norvégiában és Portugáliában például ugyanaz a hat árnyalat a kedvenc szín.
Csupán egyetlen ország van – a Cseh Köztársaság -, ahol nem a fekete, az ezüst vagy a fehér a vezető szín. A cseh vásárlók negyede 2010-ben kék Fordot vett magának. Az összes nemzet közül a csehek választanak maguknak legnagyobb arányban piros autót is – ez tükrözi nemzeti lobogójuk domináns, piros-kék színösszeállítását.
A csehekhez hasonlóan nálunk is népszerűek a lobogónk színei: a fehér Magyarországon a második legnépszerűbb Európában, míg a zöldben vezetünk, a pirosban ugyanakkor nem kerültünk be a top5-be.
„A legnagyobb piacokon, például Németországban tudjuk, hogy a fekete és a sötétebb árnyalatok mindig népszerűek, és ezt figyelembe is vesszük a tervezés során” – árulja el Vince Shaw, a Ford Európa marketing- és termékstratégiai managere. „Ugyanakkor világos, hogy ügyfeleink szívesen fogadnak egy csipetnyi individualitást. Ebből tanultunk, és a jövőben több, a szokásostól eltérő, különleges színt kínálunk majd.”
2011-ben lép piacra az új Ford Focus, amely olyan látványos árnyalatokban lesz elérhető, mint például a Cukorka sárga, a Cukorka piros és a Mars vörös, vagy a Focus ST Mandarin sikoly fantázianevű fényezése.
„Korábban a piros volt messze a legnépszerűbb szín, ám ez már a múlté” – avat be Shaw. „Úgy tűnik, hogy most a fehér van felszálló ágban. A sötétszürkék, a fekete és a kékek mindig népszerűek maradnak, hiszen állandó árnyalatai a nők és a férfiak ruhatárának is, de egy-egy divathoz hasonlóan az autószínek is válhatnak népszerűvé és mehetnek ki a divatból.”
Ha kíváncsi rá, hogy 2010-ben globálisan mely színek voltak a legnépszerűbbek a teljes autógyártásban, olvassa el az egyik vezető festékszállító, a Du Pont jelentése alapján készült cikkünket is.