Valószínűleg nem meglepetés, hogy Franciaországban és Olaszországban kifejezetten kedvelik a krémszínű autókat, hiszen itt nagyon erős a kávékultúra. De miért favorizálják a csehek a kéket minden más nemzetnél jobban? S noha Írországról azt mondják, hogy a zöld sziget, az itt élők inkább ezüstszínű autót szeretnek vezetni. Ez csak néhány megállapítás a Ford tanulmányából, amely az európai nemzetek színpreferenciáit vizsgálta autóvásárlás tekintetében.

A ruhatárunk is számít autóvásárlásnál 1
A ruhatárunk is számít autóvásárlásnál 17


„A vásárlók részéről nagyon személyes döntés, amikor kiválasztják autójuk színét, és ha az ember kicsit mélyebbre ás, akkor azt találja, hogy az európai piacokon a kultúra, a divat és az ízlés jelentős hatással van arra, hogy milyen színt választ a vevő” – magyarázza Julie Francis, a Ford színekkel és anyagokkal foglalkozó dizájnere.

Mint az elemzés rámutat, egyre több vásárló választ barnát, rezet és egyéb földszíneket, ezen preferenciáinak megértése pedig segít a Fordnak, hogy lépést tartson a vásárlókkal, és a megfelelő fényezésű autókat tartsa raktáron és bemutatótermeiben.

A fehér továbbra is nagy előnnyel vezet Törökországban (az eladott autók 49 százaléka), és nagy többséggel bír általában a Fordok között. Ugyanakkor Törökországban – nyilván a gyakorta forró klíma miatt – a fekete a legkevésbé keresett szín. Dániában viszont a fekete vezeti a listát, a fehér kullog a sor végén. A földrajzi és klimatikus viszonyok ugyanakkor nem minden esetben határozzák meg az autóvásárlók ízlését: Norvégiában és Portugáliában például ugyanaz a hat árnyalat a kedvenc szín.

A ruhatárunk is számít autóvásárlásnál 18


Csupán egyetlen ország van – a Cseh Köztársaság -, ahol nem a fekete, az ezüst vagy a fehér a vezető szín. A cseh vásárlók negyede 2010-ben kék Fordot vett magának. Az összes nemzet közül a csehek választanak maguknak legnagyobb arányban piros autót is – ez tükrözi nemzeti lobogójuk domináns, piros-kék színösszeállítását.

A csehekhez hasonlóan nálunk is népszerűek a lobogónk színei: a fehér Magyarországon a második legnépszerűbb Európában, míg a zöldben vezetünk, a pirosban ugyanakkor nem kerültünk be a top5-be.

„A legnagyobb piacokon, például Németországban tudjuk, hogy a fekete és a sötétebb árnyalatok mindig népszerűek, és ezt figyelembe is vesszük a tervezés során” – árulja el Vince Shaw, a Ford Európa marketing- és termékstratégiai managere. „Ugyanakkor világos, hogy ügyfeleink szívesen fogadnak egy csipetnyi individualitást. Ebből tanultunk, és a jövőben több, a szokásostól eltérő, különleges színt kínálunk majd.”

A ruhatárunk is számít autóvásárlásnál 19


2011-ben lép piacra az új Ford Focus, amely olyan látványos árnyalatokban lesz elérhető, mint például a Cukorka sárga, a Cukorka piros és a Mars vörös, vagy a Focus ST Mandarin sikoly fantázianevű fényezése.  

„Korábban a piros volt messze a legnépszerűbb szín, ám ez már a múlté” – avat be Shaw. „Úgy tűnik, hogy most a fehér van felszálló ágban. A sötétszürkék, a fekete és a kékek mindig népszerűek maradnak, hiszen állandó árnyalatai a nők és a férfiak ruhatárának is, de egy-egy divathoz hasonlóan az autószínek is válhatnak népszerűvé és mehetnek ki a divatból.”

Ha kíváncsi rá, hogy 2010-ben globálisan mely színek voltak a legnépszerűbbek a teljes autógyártásban, olvassa el az egyik vezető festékszállító, a Du Pont jelentése alapján készült cikkünket is.