A kötelezés valamennyi olyan szervezetre vonatkozik, amelynek a közbeszerzési törvény szerint kötelező a tendereztetés, de kiterjed a menetrendszerűen közlekedő autóbuszok beszerzőire is.
Az alapelv az, hogy meg kell határozni az autó teljes élettartamára az energiafelhasználást és a környezeti igénybevételt, és a kedvezőbbet kell választani. Az élettartam személyautónál 200 ezer, autóbusznál 800 ezer, míg kamionnál 1 millió kilométer.
A közbeszerzés ajánlatkérője két lehetőség közül választhat: az energiafelhasználást és a környezeti igénybevételt beiktatja a bírálati szempontok közé, vagy pedig forintosítja azokat és hozzáadja a beszerzési árhoz.
Az első változat az egyszerűbb, mivel minél kisebb a fajlagos üzemanyag-fogyasztás és a károsanyag-kibocsátás, annál több pontot kap az ajánlat. A rendelet egy dolgot ír elő az értékeléshez: a két részszempont súlyszáma érje el a 10 százalékot.
A második esetben – a rendelet mellékletében szereplő táblázat használatával – ki kell számítani az egy kilométerre jutó üzemanyag költségét, majd a károsanyag-kibocsátás pénzben kifejezett értékét, majd az egy kilométerre így jutó költséget kell megszorozni az élettartammal. A kapott összeggel pedig meg kell emelni az ajánlattevő által kínált eladási árat.
A károsanyag-kibocsátás is egy táblázattal számolható át pénzre. Például a szén-dioxid-kibocsátás ára kilogrammonként 3-4 eurócent, míg a szilárd részecskék értéke grammonként 8,7 cent.
Forrás: MTI