Kisebb átmeneti visszaesések, fennakadások ellenére a Magyar Gépjárműimportőrök Egyesülete (MGE) azzal számol, hogy az idén a tavalyinál több új autót adnak el a kereskedők. Az egyesület hétfői közleménye szerint a 2011. márciusi és első negyedévi forgalomba helyezési darabszámok jelzik a pozitív elmozdulást, azonban még messze nem érik el a 2009. évi azonos havi mennyiséget.

Hitel nélkül nem kell több autó 1
Hitel nélkül nem kell több autó 337


Az autópiaci adatokat rendszeresen közlő Datahouse adatai szerint az idén márciusban összesen 4416 új autót helyeztek forgalomba, az első negyedévben 11406-ot, a havi adat 0,5, a negyedéves 11,7 százalékkal emelkedett 2010 azonos időszakához viszonyítva

Az MGE szerint a folyamat törékenységét mutatja, hogy márciusban a személygépjármű értékesítés növekedése gyakorlatilag megállt. A 2011. első negyedévi forgalomba helyezésből még nem lehet az ez évi trend alakulását biztosan előre jelezni, az egyesület úgy gondolja, hogy az első félév után jön el az ideje az éves előrejelzés újragondolásának.

Eredménynek tartja az MGE, hogy a 2010-hez képest a piac pozitív irányba mozdult el az első negyedévben, de a forgalomba helyezett darabszám továbbra is nagyon messze van attól az értéktől, amely a szakma számára az üzleti stabilitást jelenthetné.

Az MGE becslése szerint mintegy 7000 személygépkocsi és 1500 kishaszon jármű havi forgalomba helyezése mindenképpen szükséges lenne a hálózatok működéséhez, és a szolgáltatás színvonalának fenntartásához. Az alacsony értékesítési volumen előrevetítheti a kereskedések számának további csökkenését.

Sajnálatosnak tartja az MGE, hogy a motorkerékpár piac csökkenése, némi lassulás mellett, nem állt meg. Jelentősen javíthatná a motorkerékpár piac helyzetét, ha a 125 köbcentiméteres, maximum 11 kilowatt teljesítményű motorkerékpárok „B” kategóriás személyautó jogosítvánnyal lehetne vezetni.

A nagy haszonjármű-piac talpra állása tovább folytatódik, ami jelzi, hogy a szállítási ágazat fejlődése folyamatos. Ez valószínűleg az európai piacokon tapasztalható gazdasági fellendülésnek is köszönhető – vélte az MGE.

Az egyesület szerint megfelelő vevőfinanszírozás nélkül nem várható érzékelhető javulás a gépjármű értékesítésben, ezért az MGE reméli, hogy hamarosan a finanszírozási piac is megkezdi a kilábalást és olyan új termékekkel jelentkezik, amelyek a potenciális vevők számára elfogadhatóak és elérhetőek. Optimizmusra adhat okot a finanszírozásban megjelenő „kis flottakezelés” termék, valamint azok a hírek, amelyek az euró alapú jelzálog hitelezés felélesztéséről szólnak.

Az egyesület megjegyzi: a gazdaság fehérítésével óriási tartalékok szabadulhatnak fel az állam számára az adó-, és járulékbevételek növekedése, az adómorál javulása formájában, míg a gazdasági életben a legálisan működő vállalkozások versenyhátránya csökkenhet, vagy megszűnhet. Az erre vonatkozó javaslataikat részben már megfogalmazva és jogszabályi szinten megírva átadták a kormányzatnak, részben pedig további javaslataik egyeztetés és előkészítés alatt vannak.

Forrás: MTI