Az autó gyártója felel azért, hogy a terméke ne veszélyeztesse a fogyasztó életét, egészségét és testi épségét. A tulajdonos viszont köteles betartani a karbantartási előírásokat. A gyári hibás autóval okozott kárért mindig a gyártó felel, akkor is ha a vevő csak a kereskedővel kerül kapcsolatba – mutat rá a jogi álláspontra a Noerr & Társai Ügyvédi iroda áprilisi hírlevele.
Az utóbbi időben elszaporodott visszahívások miatt felmerül a kérdés: hogyan alakul a gyártó, illetve a vásárló felelőssége akkor, ha a felhívás ellenére nem jelenik meg a szervizben, ahol kijavítják a hibát. A felhívás mindig személyre szóló, tehát egyenként, valamennyi tulajdonost értesíteni kell, a sajtóban megjelentetett közlemény ezt nem pótolja. A gyártó viszont nem juthat el valamennyi vásárlóhoz, hiszen egy részük már továbbadott az autón, új helyre, vagy éppen külföldre költözött.
A hírlevélben megjelent tanulmány két ügyvéd szerzője a német megoldást hozza példaként. Ott a piacfelügyeleti hatóság és a gyártó a visszahívási akció végén listát készít a szervizekben meg nem jelent kocsikról. A listát megküldik a forgalmi engedélyt kiállító hatóságnak, amely egyszerűen kivonja a forgalomból a nem biztonságos autókat.
Mivel Magyarországon nem működik ez a rendszer, így a probléma másik ága is fontos: mi történik akkor, amikor megkapta az értesítést a tulajdonos, de nem vitte el kijavíttatni autóját a szervizbe? Ha a kocsival – a visszahívási hiba miatt – okoz kárt a tulajdonosa, a harmadik személy káráért továbbra is a gyártó felel. A tulajdonos saját kárát viszont nem kell megtérítenie.
Forrás: MTI