A FIAT 30 százalékra növeli részesedést a Chrysler amerikai autógyárban – jelentette be hétfőn Sergio Marchionne, az olasz társaság vezérigazgatója. A FIAT saját forrásból finanszírozza az ügyletet, amelyet napokon belül véglegesítenek – mondta a cégvezető.
A FIAT az idén már másodszor növeli részesedését a cégben, amelynek irányítását 2009-ben vette át. Akkor 20 százalékot szerzett, az idén januárban pedig további 5 százalékot. A tervek szerint 2011 végéig 35 százalékra emelkedik az olasz tulajdonos részesedése.
A válságba jutott amerikai cég – a General Motors és a Ford mellett a harmadik nagy detroiti autógyártó vállalkozás – az eladásért cserébe hozzáférést szerzett a FIAT technológiájához és az 1899-ben alapított olasz cégnél felhalmozódott minden egyéb tudáshoz, tapasztalathoz.
A Chryslert a 2008-ban elmélyült gazdasági világválságban az amerikai és a kanadai kormányzat összesen 15,5 milliárd dolláros tőkeinjekciója mentette meg a teljes összeomlástól. A cég a FIAT vezetésével kezdett új fejezetet. Tavaly még veszteséggel zárt, az idén viszont már 200-500 millió dollár nyereséget érhet el a menedzsment számításai szerint.
Nemcsak pénzügyi kérdés a FIAT 2008-ban megszerezett részesedésének növelése, más feltételeket is teljesítenie kell az olasz gyárnak. Az egyik 5 százalékért például új, üzemanyag-takarékos motorokat előállító gyárat kell létrehoznia az USA-ban, további öt százalékokért növelnie kell a Chrysler-modellek nemzetközi értékesítését, illetve egy új kisautó gyártását kell megkezdenie Amerikában.
Ha mind meglesz, akkor elérik a 35 százalékos részesedést. Ezen túlmenően a FIAT 2013 és 2016 között megszerezhet további 16 százalékot a Chryslerből, ha az amerikai állam által adott hiteleket visszafizeti. Ebben az esetben a FIAT birtokolhatja a cég 51 százalékát.
Marchinneo arról is beszámolt, hogy áremelésre készül a Chrysler a Japánból származó elektronikus alkatrészek szállításának akadozása miatt. Arról még nem született döntés, hogy mely modellek árát emelik és mekkora mértékben. Ez az első negyedéves mérlegeredmények ismeretében válik világossá – tette hozzá. Marchionne tájékoztatása szerint azokról az alkatrészekről van szó, amelyeket az autókba beépített rádióknál, és fedélzeti infokommunikációs eszközöknél használnak.