A magas regisztrációs adónak és a 280 forint körüli euróárfolyamnak köszönhetően a külföldről behozott autók száma tovább csökkent idén. A kialakult gazdasági helyzet pedig az újautó-vásárlásra nyomta rá a bélyegét – állapítja meg az egyetlen országos értékesítői hálózattal rendelkező használtautó-kereskedő, a Weltauto.
Mint rámutatnak, a magánszemélyek új autót a pénzügyi instabilitás miatt, valamint a megnövekedett, akár 8-9 hónapos várakozási időnek köszönhetően csak kis számban vásárolnak, viszont az elöregedett autókat így le akarják cserélni.
„A növekvő igény mellett az is befolyásolja a használtautó-piacot, hogy az autótulajdonosok lassabban cserélnek gépkocsit, ami szintén a kínálat apadásához vezet. A tendencia már a vételárakban is megmutatkozik, ugyanis a hosszú ideje csökkenő használtautó-árak stabilizálódni látszanak. Emellett várhatóan az új autók értékvesztése is modelltől függően mérséklődik” – mondta el Horváth Zoltán, a Weltauto márkaigazgatója.
Az értékvesztés lassulását az elemzések is alátámasztják, amelyek szerint jövőre várhatóan drágábban vehetünk majd használt autót, mint idén. Ez azt jelenti, hogy például amíg 2011-ben az egyéves, húszezer kilométert használt Volkswagen Golf 1.2 TSI Comfortline modell 4 200 000 forint körül kapható, addig a prognózisok alapján az idén forgalomba helyezett, hasonló paraméterekkel rendelkező autóért egyéves korában 4 330 000 forintot kérnek majd.
Ez azonban a Weltauto kimutatása szerint nincs hatással az az autók értékvesztésére, az változatlan marad. Az európai trendeknek megfelelően a vásárlási árhoz képest hazánkban is 20-25 százalékot csökken az autó értéke (20ezer kilométeres futásteljesítményt számítva) az első évben. A második, harmadik év során az esés lelassul, és akkor már csak évi 6-10 százalék a további csökkenés. Ennek következtében a gépjárművek az első három év során közel 50 százalékos értékvesztést könyvelhetnek el.
„Érdekes megfigyelni, hogy az új autók ára nem befolyásolja az értékvesztést. Ezt a tényezőt azonban érdemes figyelembe venni a gépkocsink kiválasztása során, hiszen elképzelhető, hogy egy drágább autó kisebb veszteséget hoz az eladáskor. Így akár az a plusz összeg is visszajöhet később az értékesítés során, amit a vételkor ráfizettünk a drágább autóra”- vélekedett Horváth.