A Mol bruttó 3 forinttal emelte a 95-ös benzin literenkénti nagykereskedelmi árát mától. Az emeléssel a benzin átlagára 384-385 forintra nő – soha nem volt még ilyen drága a benzin Magyarországon.
Ehhez kapcsolódóan az MSZP közleményt adott ki, amelyben a jövedéki adó csökkentését kéri. Mint írják: a Fidesz eddig csak statisztál a benzin elképesztő árlavinájához, mely minden magyar állampolgárt egyre súlyosabban érint. Ma már nincs olyan magyar ember, akinek ne lenne zsebbevágó tapasztalata az üzemanyagárak elképesztő emelkedésével kapcsolatban.
Szerintük érthetetlen, hogy a Fidesz a jelenlegi magas üzemanyagárak mellett nem csökkenti azok jövedéki adóját. Ugyanakkor felhívják a figyelmet, hogy március elején javaslatot nyújtottak be a kormánynak, hogy a magasabb benzinárral kivetett áfából származó többletbevételt a jövedéki adó csökkentésével adják vissza, így 30-50 forinttal lehetne csökkenteni a benzin árát.
Közleménye zárásaként a párt felszólítja az Orbán-kormányt, hogy haladéktalanul csökkentse az üzemanyag árát az általuk benyújtott javaslata szerint.
Az adó mértékének minimumát uniós szabályok határozzák meg. Minimum 99 forintos jövedéki adót ír elő az uniós szabályzat a benzin esetében, a gázolajnál ez az összeg 91 forint. Jelenleg Magyarországon azonban ennél magasabb a jövedékiadó-tartalom, de nemcsak az megy az állam zsebébe. Magyarországon a benzin kiskereskedelmi árának 53 százalékát teszik ki az adók (jövedéki adó, áfa és a készletezési díj), a gázolajnál ez az érték 47 százalék.
Nemcsak a kormány, de a zöldek sem rajonganak a adócsökkentés ötletéért. A zöldek úgy vélik, az üzemanyagadó csökkentése arra ösztönözné az olajexportáló országokat, hogy növeljék a kőolaj árát – hiszen azt tapasztalják, hogy az importáló országok kormányai a saját adófizetőik pénzéből azt majd úgyis ellentételezik.
Szerintük az üzemanyagok adójának csökkentése helyett a béreket terhelő adók, járulékok csökkentésével célszerű támogatni az embereket.