Európa első negyedéves összforgalmát nézve az újautó értékesítések 1,8%-kal (68 726 darabbal) maradtak el a tavalyi év első 3 hónapjának eredményeitől, maga a március pedig 4,6%-kal sikerült gyengébbre.
Annak ellenére történt így, hogy a balti államokba már láthatóan visszatért a prosperitás; az első negyedévben Észtország 71,4%-kal, Lettország 122,9%-kal, még Litvánia 108,5%-kal múlta felül a tavalyi év azonos időszakában produkált újautó értékesítési számait.
Ám a Baltikummal ellentétben a gazdasági nehézségekkel küzdő európai államokban kevésbé pozitív a hangulat, valamint az újautó értékesítési eredmények – Görögország, Spanyolország és Portugália 57,3, 27,3, illetve 6,2 százalékkal múlta alul az egy évvel ezelőttieket.
Országonkénti eredmények
Az európai „5 Nagy” közül csak Franciaországnak (+8,9%) és Németországnak (13,9%) sikerült 2011 első negyedévében növekményt elérnie az újautó eladások terén. Nagy-Britannia (-8,7%), Olaszország (-23,3%) és Spanyolország (-27,3%) viszont nem tudott javítani tavalyi eredményein.
Az eladott darabszámokat tekintve Németország javított a legtöbbet tavalyi első negyedhez képest, ugyanis 92 993 darabbal kelt el náluk több autó idén áprilisig, mint egy évvel ezelőtt. A nagy vesztes pedig Olaszország lett, ahol 156 269 újautóval fogyott kevesebb, mint egy éve ilyenkor.
Közép-Kelet-Európáról általánosságban elmondható, hogy szépen teljesített a 2011-es év első negyedében az újautó eladások terén, azonban Görögország és Portugália elhúzódó gazdasági nehézségei a járműpiacra is súlyosan rányomta a bélyegét.
Márkák eredményei
Továbbra is a Volkswagen Európa legkeresettebb márkája – 425 863 darabos eladási számmal -, egyre nagyobb előnnyel, ugyanis az év első negyedében 5,7%-kal növelte eladásait tavalyhoz képest. A VW sikerével ellentétben a Fiat szenvedte el az európai top 10 közül a legnagyobb visszaesést. A hazai olasz piac gyengélkedése 25,3%-kos visszaeséssel sújtotta a márkát.
Márka |
Jan – Már 2011 |
Jan – Már 2010 |
% Változás Q1 |
VOLKSWAGEN |
425,863 |
402,789 |
+5.7% |
FORD |
306,549 |
348,670 |
-12.1% |
OPEL/VAUXHALL |
269,150 |
258,885 |
+4.0% |
RENAULT |
298,346 |
322,405 |
-7.5% |
PEUGEOT |
264,793 |
280,513 |
-5.6% |
CITROEN |
224,441 |
235,759 |
-4.8% |
FIAT |
196,580 |
263,009 |
-25.3% |
AUDI |
170,628 |
159,578 |
+6.9% |
BMW |
156,478 |
140,884 |
+11.1% |
TOYOTA |
162,089 |
170,865 |
-5.1% |
A top 10-en kívül néhány premium márkának is sikerült szép eredményeket produkálnia az év első negyedében. Az Alfa Romeo, elsősorban az új Giulietta-nak köszönhetően tudott 49,6%-ot javítani, a Porsche a 26,5%-os forgalomnövekedését pedig elsősorban az új Cayenne sikerének köszönheti. Ezek a számok ékes bizonyítékai annak, hogy a gazdasági nehézségek a prémium szegmenst kevésbé érintik, valamint az is kirajzolódik, hogy az új modellek automatikusan forgalomnövekedést eredményeznek a gyártóknak.
A régió 10 legsikeresebb modelljei közül senkinek sem sikerült javítani a tavalyi első negyedévben regisztrált számain. Továbbra is a Volkswagen Golf bizonyult a legsikeresebbnek, míg a második Ford Fiesta volt kénytelen elszenvedni a legnagyobb, 27,7%-os forgalomcsökkenést a top 10-ből.
Márka/Modell |
Jan – Már 2011 |
Jan – Már 2010 |
% Változás Q1 |
VOLKSWAGEN GOLF |
123,480 |
135,745 |
-9.0% |
FORD FIESTA |
101,859 |
140,932 |
-27.7% |
VOLKSWAGEN POLO |
93,740 |
95,154 |
-1.5% |
OPEL/VAUXHALL CORSA |
83,383 |
86,421 |
-3.5% |
OPEL/VAUXHALL ASTRA |
79,404 |
79,390 |
+0.0% |
FORD FOCUS |
73,222 |
79,758 |
-8.2% |
RENAULT CLIO |
89,157 |
103,359 |
-13.7% |
PEUGEOT 207 |
73,280 |
91,808 |
-20.2% |
RENAULT MEGANE |
65,092 |
70,942 |
-8.2% |
CITROEN C3 |
56,737 |
64,606 |
-12.2% |
Márciusban egyedül a VW Polo eladásai növekedtek (+4,2%), míg havi szinten is a Ford Fiesta forgalma esett a legmeredekebbet (-26,9%) a tavaly márciusi adatokhoz képest.
Forrás: JATO Dynamics