Európa első negyedéves összforgalmát nézve az újautó értékesítések 1,8%-kal (68 726 darabbal) maradtak el a tavalyi év első 3 hónapjának eredményeitől, maga a március pedig 4,6%-kal sikerült gyengébbre.

Annak ellenére történt így, hogy a balti államokba már láthatóan visszatért a prosperitás; az első negyedévben Észtország 71,4%-kal, Lettország 122,9%-kal, még Litvánia 108,5%-kal múlta felül a tavalyi év azonos időszakában produkált újautó értékesítési számait.

Ám a Baltikummal ellentétben a gazdasági nehézségekkel küzdő európai államokban kevésbé pozitív a hangulat, valamint az újautó értékesítési eredmények – Görögország, Spanyolország és Portugália 57,3, 27,3, illetve 6,2 százalékkal múlta alul az egy évvel ezelőttieket.

Országonkénti eredmények

Az európai „5 Nagy” közül csak Franciaországnak (+8,9%) és Németországnak (13,9%) sikerült 2011 első negyedévében növekményt elérnie az újautó eladások terén. Nagy-Britannia (-8,7%), Olaszország (-23,3%) és Spanyolország (-27,3%) viszont nem tudott javítani tavalyi eredményein.

Az eladott darabszámokat tekintve Németország javított a legtöbbet tavalyi első negyedhez képest, ugyanis 92 993 darabbal kelt el náluk több autó idén áprilisig, mint egy évvel ezelőtt. A nagy vesztes pedig Olaszország lett, ahol 156 269 újautóval fogyott kevesebb, mint egy éve ilyenkor.

Közép-Kelet-Európáról általánosságban elmondható, hogy szépen teljesített a 2011-es év első negyedében az újautó eladások terén, azonban Görögország és Portugália elhúzódó gazdasági nehézségei a járműpiacra is súlyosan rányomta a bélyegét.

Márkák eredményei

Továbbra is a Volkswagen Európa legkeresettebb márkája – 425 863 darabos eladási számmal -, egyre nagyobb előnnyel, ugyanis az év első negyedében 5,7%-kal növelte eladásait tavalyhoz képest. A VW sikerével ellentétben a Fiat szenvedte el az európai top 10 közül a legnagyobb visszaesést. A hazai olasz piac gyengélkedése 25,3%-kos visszaeséssel sújtotta a márkát.

Márka

Jan – Már 2011

Jan – Már  2010

% Változás Q1

VOLKSWAGEN

425,863

402,789

+5.7%

FORD

306,549

348,670

-12.1%

OPEL/VAUXHALL

269,150

258,885

+4.0%

RENAULT

298,346

322,405

-7.5%

PEUGEOT

264,793

280,513

-5.6%

CITROEN

224,441

235,759

-4.8%

FIAT

196,580

263,009

-25.3%

AUDI

170,628

159,578

+6.9%

BMW

156,478

140,884

+11.1%

TOYOTA

162,089

170,865

-5.1%

A top 10-en kívül néhány premium márkának is sikerült szép eredményeket produkálnia az év első negyedében. Az Alfa Romeo, elsősorban az új Giulietta-nak köszönhetően tudott 49,6%-ot javítani, a Porsche a 26,5%-os forgalomnövekedését pedig elsősorban az új Cayenne sikerének köszönheti. Ezek a számok ékes bizonyítékai annak, hogy a gazdasági nehézségek a prémium szegmenst kevésbé érintik, valamint az is kirajzolódik, hogy az új modellek automatikusan forgalomnövekedést eredményeznek a gyártóknak.

Visszaesett az újautók forgalma Európában 1
Visszaesett az újautók forgalma Európában 7 Top 10 modell

A régió 10 legsikeresebb modelljei közül senkinek sem sikerült javítani a tavalyi első negyedévben regisztrált számain. Továbbra is a Volkswagen Golf bizonyult a legsikeresebbnek, míg a második Ford Fiesta volt kénytelen elszenvedni a legnagyobb, 27,7%-os forgalomcsökkenést a top 10-ből.

Márka/Modell

Jan – Már 2011

Jan – Már 2010

% Változás Q1

VOLKSWAGEN GOLF

123,480

135,745

-9.0%

FORD FIESTA

101,859

140,932

-27.7%

VOLKSWAGEN POLO

93,740

95,154

-1.5%

OPEL/VAUXHALL CORSA

83,383

86,421

-3.5%

OPEL/VAUXHALL ASTRA

79,404

79,390

+0.0%

FORD FOCUS

73,222

79,758

-8.2%

RENAULT CLIO

89,157

103,359

-13.7%

PEUGEOT 207

73,280

91,808

-20.2%

RENAULT MEGANE

65,092

70,942

-8.2%

CITROEN C3

56,737

64,606

-12.2%

Márciusban egyedül a VW Polo eladásai növekedtek (+4,2%), míg havi szinten is a Ford Fiesta forgalma esett a legmeredekebbet (-26,9%) a tavaly márciusi adatokhoz képest.

Forrás: JATO Dynamics