A Critical Mass közleménye
Legfőbb célja elérését ünnepli a kerékpáros mozgalom
Tavaszi felvonulásán minden eddiginél nagyobb létszámú örömbiciklizést tervez a Critical Mass. A 2004-ben indult mozgalom elérte legfőbb célját, a hétköznapi kritikus tömeget.
Naponta tízezrek közlekednek biciklivel a fővárosban. A terjedés legerősebb gátja nem az infrastruktúra, vagy kedv hiánya, hanem a forgalomtól való félelem volt. E holtpont meghaladása szinte lehetetlen, ezért nagy dolog, hogy a kerékpárosok összefogásával mégis sikerült. Hiába volt mindig gyors, olcsó, praktikus a kerékpározás, ha mindenki lehetetlennek hitte. A több tízezres biciklis felvonulások ezt a problémát ugrották át, meghozva az első vállalkozók kedvét a kipróbálásra. Ez olyan jól sikerült, hogy egy tavaszi hétköznapon már 2800 kerékpáros halad át a Múzeum körúton, és 10000 a Gellért téren.
A bringa futótűzként terjed. A próbát tevők azonnal beleszeretnek. Tömegek mindennapjait frissíti, és közlekedési nehézségeit oldja a kerékpározás. Hiába nincs pénz vagy hely kerékpárutak kialakítására, a kerékpárosok számának növekedésével biztonságuk is rohamosan javul. Csak tavaly 13%-kal kevesebb balesetet szenvedtek el a budapesti kerékpárosok, pedig létszámuk ugrásszerűen növekedett. A kerékpározás a szubkultúrából is kitört. Cégvezetők, idős nénik, divatos ifjak bicikliznek. A budapesti kerékpáros kultúra – Európában egyedi módon – a körülmények ellenére virágzik. Már olyan méreteket ölt, ami alapjaiban változtatja meg a belváros közlekedését, de a külvárosokban is növekszik a hatása.
Új, kombinált közlekedési formák születnek. Autókban a parkolási zónahatárig szállított összehajtható biciklik, zsúfolásig telt pályaudvari kerékpártárolók, céges kerékpárok kisebb hivatalos ügyintézésekhez. A kerékpáros áttörés itt és most zajlik.
A Critical Mass megmaradt célja, hogy a főváros is felismerje a közlekedéstörténeti pillanatot. Rádöbbenjen hogy a civilek olajat találtak a kertben. Rengeteg nyugat-európai város erőlteti felülről ezt a nálunk alulról is magától burjánzó szemléletváltást. Jó lépés a Károly körút új kerékpársávja, az új főutca, a Margit híd kerékpározhatóvá tétele. Ahogy a város lehetőségei engedik, sürgős újabb és újabb útszakaszok áttervezése, már a kerékpárosok igényeinek figyelembe vételével. Kis ráfordítással nagy javulást lehetne elérni a jelenleg veszélyes, és a gyalogosok számára is borzasztó Andrássy úti bicikliútnál. Fontos hogy járdákra ne építsenek többé kerékpárutat, sőt indokolt lenne régiek korszerűsítése, esetleg kerékpársávra cserélése. A bringások az új városvezetés új lendületére várnak.
Az Emberibb Parkolásért Mozgalom és az Autósok szövetsége közleménye
A kritikán aluli tömeg újra a városra támad
Tovább mélyítve az autós, kerékpáros, gyalogos konfliktusokat szombaton újra megbénítja Budapest közlekedését az autósgyűlölő Critical Mass.
A közlekedők kárán érvényesülve „dicső” eredményeket könyvelhetnek el: összekarcolt autók, letört tükrök, rendőrautót rugdosó arrogáns kerékpárosok, gyalogosgázolások, rakodási területtől megfosztott üzletek, lakóktól elvett parkolók, megszüntetett forgalmi sávok „dicsőítik” az általuk terjesztett szélsőséges kerékpáros kulturálatlanságot.
A felvonulás csak egy alkalmi bulizó tömeg, ahova sokan a gyűlölt autóval viszik kerékpárjaikat.
A szervezők félrevezetik a közvéleményt, és az illetékeseket, állításukkal ellentétben a felvonulás nem képviseli a naponta közlekedők létszámát. Szerintük a Múzeum körúton több ezer kerékpáros halad át, miközben a számláló még jó időben is 500-700 áthaladást mutat.
Békében, egymást segítve kell közlekednünk, és nem fórumot adva az ellenségeskedésnek, a dugódíjas kifosztásának, vagy a feljelentgetős radikális gyalogosoknak. Kétkerekű hancúrozásuk nem ér meg Budapestnek órákon át tartó közlekedési káoszt, lezárt hidakat, a menetrendek átszervezése miatt hatalmas költséget a BKV-nak, és a szintén nagy költséget felemésztő rendőri biztosítást!
A kerékpár nem alternatíva a nagyvárosi közlekedésre, csupán kiegészítő eszköz egy közlekedési kisebbség számára!
A kerékpárbarát város negatív diszkrimináció a többséget képviselő többi közlekedővel szemben!
Nem vagyunk a kerékpárosok ellensége, a Critical Mass ellenségességét kritizáljuk!