A fővárosi dízeljárművek hatékony részecskeszűrővel való kötelező felszereléséért gyűjt aláírásokat a Levegő Munkacsoport. A civil szervezet a szombati Critical Mass kerékpáros-felvonulás alkalmából kezd a Fővárosi Önkormányzathoz intézendő petícióját támogató aláírások gyűjtésébe.

Lezárták a rakpartot
Kitiltanák a régi dízeleket Budapest belvárosából 59


A felvonulás ideje alatt a Levegő Munkacsoport az Erzsébet híd budai hídfője felett, a Gellért-hegyen egy hatalmas molinót függeszt ki, azt követelve, hogy a Kossuth Lajos utcában is legyen tiszta a levegő. Az aláírásgyűjtés a Városligetben, a kerékpáros-felvonulás végpontjánál lesz – olvasható a Szűrőt a dízelekre, ne az emberekre! című pénteki közleményükben, melyben emlékeztetnek arra, hogy Magyarországon évente 16 ezer ember hal meg idő előtt a nagyrészt a dízeljárművek által kibocsátott részecskeszennyezés (PM10) következtében.

Mint írják, az egészségügyi határértékek feletti PM10-szennyezettség miatt az Európai Bizottság már eljárást indított Magyarország ellen, és hamarosan az Európai Bíróság elé kerülhet az ügy. Ennek ellenére még ma is alig vannak Magyarországon olyan kamionok, buszok, személyautók, hajók, mozdonyok, építőipari gépek, amelyeket ilyen szűrővel szereltek fel, jóllehet a szűrő a régebbi járművek és egyéb gépek jelentős részébe is beépíthető – mutat rá a szervezet, amely szerint részecskeszűrők használatával a kibocsátott korom 99 százaléka kiszűrhető lenne.

Simon Gergely, a Levegő Munkacsoport szakértője elmondta, hogy az Európai Unióban új dízeljárműveken már kötelezően előírt elem a részecskeszűrő, a gond a régebben gyártott kocsikkal van. Személygépkocsiknál 100-200 ezer forintba, buszoknál mintegy egymillió forintba kerül a szűrő utólagos beépítése: a zöld szervezet szerint ezt kellene a fővárosnak gazdasági ösztönzőkkel támogatnia, egyúttal zöld zónákat kellene kijelölni, ahonnan kitiltanák a szennyező járműveket – fejtette ki.

Forrás: MTI