A közel tízezer autót menedzselő flotta- és gépjárműkezelő vállalat, a LeasePlan Hungária Zrt. adatai szerint az elmúlt években ügyfelei flottájában mindössze 7 luxusautó rótta az utakat. A tavalyi országos forgalomba helyezési adatok szerint is mindössze alig több mint 100 db luxusjármű talált gazdára, melyből mindössze 2% került a LeasePlan flottába.
Hazánkban a felső kategóriás modellek, mint a BMW 7-es sorozata, a Mercedes S-osztálya, a Volvo S80-as vagy a Lexus LS típusai felszereltségtől függetlenül luxus kategóriájú gépkocsikat jelentenek, még ha áruk sok esetben csak töredéke egy Porsche, Ferrari vagy éppen Bentley példánynak. Nyugaton azok az igazi luxusautók.
A LeasePlan adatai szerint az elmúlt években általuk vásárolt cégautók közül a hét ára haladta csak meg a 20 millió forintot és a valaha megvásárolt legdrágább modell, egy Audi A8 4.2 V8 Quattro beszerzési ára sem érte el a 30 milliót.
A legmagasabb beruházási értékű LeasePlan-autók körében két A8-as Audi, egy Lexus LS, egy Jaguár XJ és egy BMW 7-es képviselte a luxus kategóriát, de helyet kapott egy nagy autó kategóriás A6-os Audi és két Mercedes E-osztály is. A flottakezelő adatai szerint a legdrágább autók listájában kiugró a német márkák dominanciája, a gépkocsik 80%-a származik ebből az országból.
A hétköznapi modellek árától nem fényévnyi távolságban levő autók birtoklása rendszerint a jól profitáló vállalatokat vezető, tehetős üzletemberek privilégiuma Magyarországon, akik azonban az ilyen gépkocsik használatával nem tűnnek ki látványosan a közép-felső kategóriás autókban ülők népesebb csoportjából.
A kiemelt csúcsvezetők is csak a teljes flotta mindössze 2 százalékát jelentő Audi A6, BMV 5-ös, Volvo S60-as és a hasonló kategóriájú modelleket használják, míg az igazgatók általában már a flotta egynegyedét kitevő felső-középkategóriás típust – Audi A4, BMW 3-as, Skoda Superb, VW Passat és Ford Mondeo – vezetik.
A válság éveiben nem csak a luxusautókra, de a vállalati gépkocsikra fordított keretösszeg csökkentése, a beszerzések visszafogása, elhalasztása volt jellemző hazánkban.
A 2010-ben értékesített 52 000 gépjármű kevesebb mint 2,5 %-a, 1245 darab esett a nagy autók kategóriájába és mindössze 15 %, vagyis 7860 autó volt felső-közép kategóriás. Az idei év első negyedéves forgalomba helyezési adatai alapján úgy tűnik, növekedés várható, de a luxusautókból valószínűleg idén sem fogy majd sokkal több és ezek sem vállalati flottákban kerülnek majd útra.
Forrás: LeasePlan