Mintha 1984 lenne, Ari Vatanen az akkoriban használt overalljában várja a rajtot egy Peugeot volánjánál Korzikán. A technika viszont egy kicsit gyengébb, hiszen a Peugeot 205 T16 helyett most egy 207 RC Rallye-t vezet. A B-csoportba sorolt T16 a versenyzők mögé beépített 1,8 literes turbómotort kapott, amelynek teljesítménye elérte a 450 lóerőt, ezzel szemben az RC 1,6-os turbómotorja 175 lóerőt nyújt, amely csak az első kerekeket pörgeti a T16 4×4-es hajtásával szemben.

Újra versenyautóban a ralilegenda 1
Újra versenyautóban a ralilegenda 17


Igaz, most nem is a másodpercek ellen harcol, fontosabb a biztos célba érkezés, miután a felvezető autóval, amit vezet, ő az utolsó, aki jelzést adhat a szervezőknek, ha gond lenne a pályával.

„Megkérdeztek, én meg mondtam, miért ne. Remek lehetőség, hogy a fiam, Max navigálhat nekem. Ez több mint egy rali, ez Korzika, ahol 1984-ben először vezetettem a Peugeot 205 T16-ost” – mesélte a beugrásról az 59 éves Vatanen.


Ari Vatanen 1970-ben kezdett ralizni, majd 1974-ben mutatkozott be a rali-világbajnokságon, Opellel és Forddal is versenyzett. 1981-ben lett világbajnok, egy Ford Escort RS 1800 volánja mögött, annak a Dave Richardsnak a navigálásával, aki a Prodrive vezetője és korábban a Subaru, most pedig a MINI raliprogramját irányítja. A finn pilóta 1984-ben igazolt a Peugeot-hoz, amelyet Jean Todt irányított, aki aztán a Ferrari F1-es szereplését vezette, most pedig az FIA elnöki székében ül.
Újra versenyautóban a ralilegenda 18


„Szörnyű versenyeim voltak Korzikán” – emlékezett vissza Vatanen. „A versenyek során 1984-ben és 1985-ben is meghalhattam volna. De ilyen az élet. Fantasztikus időszak kezdete volt, egy legyőzhetetlen autóval.”

Vatanen 1986-ban majdnem halálos balesetet szenvedett az Argentin-ralin, amely után 18 hónapig lábadozott. Visszatérve a Dakar-ralin indulhatott az oda is beszálló Peugeot-val. Négyszer nyerte meg a versenyt, 1987, ’89, ’90-ben Peugeot-val, majd 1991-ben a szintén a PSA-hoz tartozó Citroënnel. Érdekesség, hogy 1988-ban ellopták a versenyautóját.

Abban az évben így vigasztalódhatott az amerikai Pikes Peak hegyi verseny megnyerésével, amelyet a 205 T16 technikáját hordozó 406 T16-tal ért el. A Peugeot már 1987-ben próbálkozott a 205 T16-tal, de akkor egy turbóprobléma miatt csak második hely jutott nekik, a nem épp nevenincs Walter Röhrl – Audi S1 csapat mögött. 

A Peugeot és a Pikes Peak 1987-ben

Amit nem lehet kihagyni: a 405 T16 és Vatanen. 1998-ban az autóval a finn új rekordot állított fel az amerikai hegyi versenyen. A mindössze 900 kilós autót 600 lóerő mozgatta 0-200-ra kevesebb mint 10 másodperc alatt. Nemcsak négykerék-hajtású, de négykerék-kormányzású is volt. A 156 kanyart tartalmazó, 19,99 km hosszú, 1439 méternyit emelkedő pályán a finn versenyző 10:47,22 alatt hajtott végig.

Vatanen később visszatért a rali-világbajnokságra, utoljára 2003-ban a Finn-ralin indult, a Dakaron 2007-ben is szerepelt. Időközben Európa Parlamenti képviselő lett, 2009-ben indult az FIA elnökválasztásán Jean Todt ellenében, de alul maradt.

A Korzika-rali az Intercontinental Rally Challenge harmadik futama, a verseny holnap fejeződik be.