85 esztendeje gördült le a szárnyas nyílvessző szimbólumát hordozó Škoda-logót viselő első autó a szerelőszalagról. A Škoda-Hispano Suiza luxuslimuzin volt az első modell, amely a cseh gyártó márkajelzésével készült. Természetesen nem ez az első Škoda autó, de ez volt az első, amelyen a ma is használt jel megjelent.

Eleinte feliratként szerepelt a Škoda az autókon
Hispano Suiza modellen volt először a szárnya nyíl

Hispano Suiza modellen volt először a szárnya nyíl

Hispano Suiza modellen volt először a szárnya nyíl


Az első példányt 1926. május 10-én Tomáš Garrigue Masaryk csehszlovák államelnöknek szállították ki. A különleges luxusmodellből 1929-ig mindössze száz darab hagyta el a gyárat.

A luxuslimuzinok gyártására vonatkozó licenc a spanyol Hispano-Suiza részéről már 1924-ben, tehát még a Laurin & Klement autógyárral történt fúzióját megelőzően a pilseni ipari konszern rendelkezésére állt, ami a névhozzáadás magyarázatául is szolgál. A gyártás végül 1925 tavaszán vette kezdetét, 1926 májusában pedig elkészült az első autó.

Formavilága a kor vezető karosszériaépítői, Brožík, Jech, majd később a Laurin & Klement alkotása.
A korabeli gyártás még igen messze állt attól, amit ma sorozatgyártás alatt értünk. A Škoda-Hispano Suiza 25/100 LE minden egyes példánya egyedileg, vásárlója konkrét kívánságai szerint készült el, így minden autó abszolút egyedülálló technikának számított. Az újdonság saját tömege felszereltségtől függően mintegy 2700 kilogrammot tett ki, legnagyobb sebessége pedig a 140 km/órát is elérte.

Eleinte feliratként szerepelt a Škoda az autókon

Eleinte feliratként szerepelt a Škoda az autókon

Eleinte feliratként szerepelt a Škoda az autókon


A további vásárlók között szerepel többek között Antonín Švehla akkori miniszterelnök, valamint számos csehszlovák és külföldi iparmágnás illetve arisztokrata. Luxusszínvonalú felszereltségének megfelelően alakult természetesen a az autó ára is, amely 190 ezer koronáról indulva eleve az akkor kapható átlagautók árának többszörösét tette ki.

A felszereltségtől függően azonban a számok egészen negyedmillió koronáig is felkúszhattak, míg az államelnöki hivatal csúcsnak számító 280 ezer koronát fizetett az első példányért.

Csupán összehasonlításképpen: a kis Skoda 422-es 38 ezer, de még a nagy 860 limuzin is nagyjából 120 ezer koronáért szerepelt az árlistán.

A Škodát 1899-ben alapította Emil Škoda és az 1920-as évekre Csehország legnagyobb ipari vállalatává vált. Gyártottak személy- és tehergépkocsit, illetve tömegközlekedési járműveket, mozdonyt, hidat, fegyvert, traktort. A Škoda 1911-ben olvadt egybe a Václav Laurin és Václav Klement (L&K) által alapított, először kerékpár- és motor-, majd személygépkocsi-gyártó cégével, innentől kezdve beszélünk Škoda gépjárművekről.

Forrás: Škoda, Wikipedia