Az előző hétvégén zajlott a Mille Miglia Storica verseny, az eredeti Mille Miglia feltámasztott változata. Ehhez kapcsolódóan a BMW bemutatta a 328 Hommage tanulmányt, amely a 75 éve született 328-as versenyautónak állít emléket, amely ma is tart egy rekordot a Mille Miglián.
Az 1000 mérföldes (1667 km) verseny 1927 és 1957 között élte fénykorát, amikor a legjobb pilóták és autógyárak versengtek a győzelemért. A balesetek miatt azonban betiltották a Bresciából induló és Bologna, San Marino, Rimini, Róma, Modena és Parma érintésével ugyanoda visszatérő futamot. 1977-ben azonban az említett néven újra indították, de csak a ’27-’57 között nevezett autókkal lehet indulni.
1940-ben a Mille Miglia nyertes BMW 328 Touring Coupe egy hihetetlennek tűnő rekorddal is beírta magát a verseny történetébe, 166,7 km/órás átlagsebességgel teljesített, úgy, hogy a „pálya” kanyargós közúton, néha nehezen belátható szakaszokon zajlik. A győztes kocsi alapján 2006-ban már készült egy koncepció, most azonban a 328-as roadster változatát formázták 21. századivá.
Anno a 328, így annak nyitott változata is azzal vált igazán gyorssá, hogy az erős motor és stabil futómű mellé alacsony tömeg társult, miután a karosszéria alumíniumból készült. Ami anno a könnyűfém volt, az a mostani autógyártásban a szénszálas műanyag, ennek megfelelően a 328 Hommage is nagyrészt karbonból született. Tömege mindössze 780 kilogramm. Bár a motorról csak annyit tudni, hogy 3,0 literes hathengeres, ezzel a súllyal a gyár leggyengébb ilyen szerkezete is játszi könnyedséggel elbír.
Bár a Hommage igen modern, a tervezők igyekeztek minél több részletet átemelni a klasszikus autóból. Ennek egyik leglátványosabb elemei a méretes és függőlegesen nyújtott vesék, amelyek anno ilyenek voltak, mára viszont laposabbak. Emellett a hangsúlyos kerek fényszórók, a szíjjal rögzített motorháztető, a puritán szélvédő, a központi csavaros felnik, a kerek műszerek stb. is a 328-asra hajaznak.
Tekintve, hogy raliversenyre született autóról van szó méterszámláló és térkép is kell, de a 21. században ez nem már mechanikus, hanem elektronikus. Két iPhone-nak alakítottak ki helyet erre a célra az utastérbe, amelyek GPS-kapcsolattal megfelelnek a kívánt célnak és hozzák az autóra amúgy is jellemző high-tech érzést.
Az évfordulóhoz kapcsolódóan a BMW tizenkét 328-ast nevezett a 2011-es Mille Migliára. A sikert ezúttal nem sikerült megismételni, de ez semmit nem von le az autó akkori sikeréből, amelynek nyomán legalább időről-időre engedi a BMW a tervezők fantáziáját kissé szabadabban dolgozni.
Mille Miglia 2011 végeredménye
1. 1933 Aston Martin Le Mans, Giordano Mozzi és Stefania Biacca
2. 1927 Bugatti Type 37, Bruno és Carlo Ferrari
3. 1933 Alfa Romeo 6C 1500 SS, Claudio Scalise és Daniel Claramunt
4. 1933 Aston Martin Le Mans, Manuel Elicabe és Mark Gessler
5. 1939 BMW 328 Mille Miglia Coupe, Giuliano Cane és Lucia Galliani
6. 1933 Aston Martin Le Mans, Sergio Sisti és Dario Bernini
7. 1951 Healey N Series, Alessandro Gamberini és Pier Luigi Nobili
8. 1931 Alfa Romeo 6C 1750 Gran Sport, Enrico és Fabio Scio
9. 1931 Alfa Romeo 6C 1750 Gran Sport, Fabio Salvinelli ésMaurizio De Marco
10. 1936 Morettini Fiat 508 S, Alberto és Riccardo Riboldi