A környezetbarát gáz és biogáz üzemanyag használata az európai nagyvárosok tömegközlekedésében gyors térhódításba kezdett, hazánkban a számtalan lehetőség ellenére egyelőre csupán koncepcionális szinten foglalkoznak a gázhajtás közösségi közlekedésbe történő integrálásával – hívja fel a figyelmet közleményében a NABI. A buszgyártó rámutat: biogáz formájában óriási ingyenes üzemanyagforrások rejlenek a fővárosi és környékbeli hulladék feldolgozókban.

Közleményük szerint egy év alatt a közlekedésbe vonható metántartalom ebből 8 millió Nm3 (normál állapotú gáz m3), amely több mint 7 millió liter gázolaj felhasználásának elkerülését, megközelítőleg 180 autóbusz hajtását (13 millió buszkilométer megtételét) jelentheti.

Ez a megújuló energiaforrás az ország teljes közlekedési célú energiafelhasználásának az 1,3 százalékát adhatja, amely markáns előrelépést hozhatna az EU által 2020-ra kitűzött megújuló energiafelhasználás célértékeinek elérésében. Az áttéréssel amellett, hogy 15,5 ezer tonna CO2-emisszió csökkentése válna lehetővé, a szmog riadóknak is búcsút inthetnénk.

A BKV mostani viszonyai között ez együtt járna 1100 tonna különböző nitrogén-oxidok kibocsátásának 50 tonnára zsugorításával és 80 tonna szilárdrészecske-kibocsátás teljes elkerülésével, melynek társadalmi haszna Budapesten szinte felbecsülhetetlen.

Persze nem véletlenül veti fel a témát a cég, a BKV előbb-utóbb megkezdi az elavult buszok cseréjét, hazánkban a NABI jelenleg is gyárt gázüzemű autóbuszokat. A cég eddig összesen 3491 db gázhajtású autóbuszt gyártott az elmúlt közel másfél évtizedben (az összes leszállított NABI autóbusz 43,5%-a), melyek az Egyesült Államok városaiban teljesítenek szolgálatot.